Marcel Rieder (1862-1942) was a French painter.
He was born in Thann. Rieder came from a distinguished family in Alsace; his grandfather Jean Jacques Rieder (1778-1852) was a minister of the Temple Neuf Protestant church in Strasbourg.
Marcel Rieder studied at the Ecole des Beaux-Arts in Paris.
He became a member of the Société des Artistes Français in 1894, and exhibited almost every year until 1939 in the Salon de Paris.
Rieder married Marie Poiriault on 25 June 1903. Their son, Jean, was born in August 1906.
Rieder's painting style remained realistic throughout his life.
He was initially influenced by the Symbolists, as evidenced in his painting Dante pleurant Béatrice (Dante weeping for Beatrice), now in the Musée de Mulhouse.
From 1894 his style changed, and Rieder's paintings became notable for their peaceful and intimate interior scenes of rooms lit by oil lamps or electric lighting.
He also painted twilight landscapes.
As a member of the Société Bach of Paris Rieder came to know Albert Schweitzer.
His portrait of the physician is shown in the museum dedicated to Schweitzer.
A painting by Rieder, Jours Heureux, was included in an exhibition staged at the Walker Art Gallery, Liverpool in the autumn of 1907.
It featured in a room highlighting the work of overseas artists and was described by an anonymous columnist in the Manchester Courier as having "beautiful colour rendering".
Rieder spent most of his life in Paris, but in 1927 he retired to Busseu near Fontainebleau.
In later life, Rieder joked that he had gone over to a "impressionistic" painting style, due to fading eyesight and tremors in his hands.
He died in Villiers-sous-Grez on 30 March 1942.
Distinction
• 3rd class medal (1898);
• 2nd class medal (1899);
• Bronze medal (1900);
• Gold medal at the Alaska-Yukon - Pacific Exposition (1909). | Source: © Wikipedia
Médard Jacques Marcel Rieder (1862-1942) è stato un pittore Francese.
Fu insegnante di disegno alla Scuola Alsaziana.
Marcel Rieder nasce il 19 marzo 1862 a Thann da una famiglia protestante di origine alsaziana.
Nel 1877 vinse il primo premio della Mulhouse School of Art.
Continuò la sua formazione artistica alle Belle Arti di Parigi dove fu ammesso nel marzo 1882 allo studio di Alexandre Cabanel.
Allo stesso tempo, insegna per vivere alla Scuola Alsaziana di Parigi.
Divenne membro della Società degli artisti francesi nel 1894 ed espose al Salon degli artisti francesi nel 1883 e nel 1939.
Vi vinse una medaglia nel 1898 e nel 1899, ottenne una medaglia di bronzo nel 1900, poi esposta fuori concorso.
Dal 1900 al 1925 trascorre alcune settimane estive con gli amici a Dinard, in Bretagna.
Si recò in Olanda nel 1897, poi in Italia nel 1904.
Si reca anche in Alsazia ed in Riviera per le visite dei familiari.
Iniziò come ritrattista e dipinse dipinti storici come Dante in lutto per Béatrice (Salone del 1894, Museo delle Belle Arti di Mulhouse).
Intorno al 1895 si dedicò a scene di genere con figure, spesso femminili, vicine a una fonte di luce, soggetti che gli procurarono notorietà.
Intorno al 1900 dipinse scene intime di riunioni familiari.
Espone e vende le sue opere in Europa, Russia, Nord e Sud America ed Asia.
Nel 1909 vinse una medaglia d'oro all'Esposizione Alaska-Yukon-Pacifico di Seattle.
Uno dei suoi dipinti acquistato da un collezionista americano, è stato donato al Cantor Arts Center di Stanford.
Negli anni 1919-1920 Rieder dipinse i dintorni del lago di Annecy.
Frequentò Albert Schweitzer, di cui dipinse il ritratto (Gunsbach, museo Albert-Schweitzer).
Nel 1927 si ritirò a Busseau, una frazione della foresta di Fontainebleau.
Marcel Rieder morì il 30 marzo 1942 a Villiers-sous-Grez, dove fu sepolto.