Karl Gussow (25 February 1843, Havelberg - 27 March 1907, Munich) was a German painter and university professor.
His early inclination to art was encouraged by his family so, as soon as he completed his secondary schooling, he was enrolled at the newly founded Grand-Ducal Saxon Art School, Weimar.
This led to studying the Dutch Masters in the studios of the history and genre painter, Arthur von Ramberg.
He later worked with the Belgian history painter, Ferdinand Pauwels, who had a decisive influence on his style.
In 1867, after leaving Pauwels' studio, he went to Munich to continue his studies with Karl von Piloty, but was there for only a short time before going to Italy, then returning to Weimar.
In 1870, he sent some works to an exhibition in Berlin.
This attracted some positive critical attention, which led Count Stanislaus von Kalckreuth, a well known landscape painter, to offer him a professorship at the art school.
He was there until 1874, when he accepted a similar position at the Academy of Fine Arts, Karlsruhe.
After two years, he moved to the Prussian Academy of Arts.
He resigned his position there in 1881, for undisclosed reasons.
Two years later, he again went to Munich, where he taught at the Academy of Fine Arts, and established special classes for women, who could not be admitted to the academy at that time.
Among his students were Max Klinger, Hermann Prell, Carl von Marr, Adolf Rettelbusch, Ottilie Roederstein, Anna Gerresheim, and Clara von Rappard.
In style, he was a Realist.
Anton von Werner, the Director of the Berlin Academy, said that "the exact reproduction of nature" was Gussow's ideal.
He used specially designed brushes that enabled him to create more complex glazes.
That type of brush is now known as the "Gussow-Pinsel". | Source: © Wikipedia
Karl Gussow (Havelberg, 25 febbraio 1843 - Monaco di Baviera, 27 marzo 1907) è stato un pittore e professore universitario Tedesco.
La sua precoce inclinazione per l'arte è stata incoraggiata dalla sua famiglia così, non appena ha completato la scuola secondaria, è stato iscritto alla neonata scuola d'arte sassone granducale, Weimar.
Ciò ha portato a studiare i maestri olandesi negli studi del pittore di storia e genere, Arthur von Ramberg.
In seguito lavorò con il pittore storico belga Ferdinand Pauwels, che ebbe un'influenza decisiva sul suo stile.
Nel 1867, dopo aver lasciato lo studio di Pauwels, si recò a Monaco per continuare i suoi studi con Karl von Piloty, ma vi rimase solo per poco tempo prima di recarsi in Italia, per poi tornare ad Weimar.
Nel 1870 inviò alcune opere ad una mostra a Berlino.
Ciò ha attirato una certa attenzione critica positiva, che ha portato il conte Stanislaus von Kalckreuth, noto paesaggista, ad offrirgli una cattedra presso la scuola d'arte.
Rimase lì fino al 1874, quando accettò una posizione simile all'Accademia di Belle Arti di Karlsruhe.
Dopo due anni, si è trasferito all'Accademia delle arti prussiana.
Si dimise dal suo incarico lì nel 1881, per ragioni sconosciute.
Due anni dopo si recò di nuovo a Monaco, dove insegnò all'Accademia di Belle Arti ed istituì classi speciali per le donne, che a quel tempo non potevano essere ammesse all'Accademia.
Tra i suoi studenti c'erano Max Klinger, Hermann Prell, Carl von Marr, Adolf Rettelbusch, Ottilie Roederstein, Anna Gerresheim e Clara von Rappard.
Nello stile, era un realista.
Anton von Werner, il direttore dell'Accademia di Berlino, disse che "l'esatta riproduzione della natura" era l'ideale di Gussow.
Ha usato pennelli appositamente progettati che gli hanno permesso di creare smalti più complessi.
Quel tipo di pennello è ora noto come "Gusow-Pinsel". | | Fonte: © British Wikipedia