Textual description of firstImageUrl

Ugo Attardi | Abstract Expressionism painter /sculptor

Ugo Attardi (1923-2006), one of the most versatile Italian artists, died the morning of July 21 at the age of 83 in Rome.
Attardi´s fame crossed borders as a well known painter, sculptor and writer.
Ugo Attardi was born in Genoa and grew up in Palermo.


Textual description of firstImageUrl

Franz Borghese | Cubist / Symbolist painter /sculptor

Italian painter and sculptor Franz Borghese was born in Rome in 1941.
He attended Rome’s Fine Arts Academy and Rome’s Artistic Lyceum together with Purificato, Capogrossi, Maganzini and Turcato.
Multiple techniques were used by the artist: oil and gouache, ink and watercolour, printing and sculpture.


Textual description of firstImageUrl

Nguyen Khac Chinh, 1984 | Symbolist / Surrealist painter

With a harmonious combination of colours, both modern and imbued with Eastern culture, the set of paintings entitled "The Life of Mannequins" by artist Nguyen Khac Chinh brought to viewers a unique, interesting perspective on life and humans in a contemporary art space.
Born in 1984 in Hanoi, Vietnam, Nguyen Khac Chinh graduated from the Hanoi University of Fine Arts in 2006, and is a highly skilled artist in oil painting thanks to his participation in group exhibitions since he was a student.
During his years of studying and taking part in art exhibitions of different forms, such as installation, performance, video art, oil painting and lacquer painting, he accumulated a thorough knowledge and experience of art.



Textual description of firstImageUrl

Edgar Degas: "Copiare e ricopiare i maestri.."

Per comprendere adeguatamente il profilo artistico di Degas è indispensabile coglierne le connessioni con gli immensi depositi culturali del passato. Degas, infatti, fu meno disposto di altri suoi colleghi ad accantonare l'eredità dei grandi maestri, ai quali si riferì sempre con appassionata devozione. Non a caso egli considerava i musei come il luogo congeniale alla formazione di un artista, ed a tutti coloro che gli chiedevano consigli per migliorare le proprie tecniche egli ricordava caparbiamente l'importanza di copiare i capolavori del passato.
È comunque considerato uno de maestri dell'Ottocento ed ha lasciato il segno con il suo stile innovativo.

Una delle sue massime:
«Bisogna copiare e ricopiare i maestri, e soltanto dopo aver fornito tutte le prove di un buon copista vi si potrà ragionevolmente permettere di dipingere un ravanello dal vero» - Edgar Degas.

Lo stesso Degas, stimolato dai numerosi viaggi in Italia e dall'erudizione del padre, meditò con molta attenzione sulle pitture conservate al Louvre, e soprattutto sui primitivi del Rinascimento.


Textual description of firstImageUrl

Edgar Degas e l'Impressionismo

Degas viene giustamente inserito nella genealogia dell'Impressionismo.
Egli, in effetti, partecipò con grande assiduità a tutte le mostre del gruppo, fatta eccezione per quella del 1882, e come i suoi colleghi nutriva un'appassionata devozione per le opere di Édouard Manet, pittore che per primo si era emancipato dalle piacevolezze borghesi ed era approdato ad una grande libertà espressiva e ad una costante quanto disinibita rappresentazione della sua contemporaneità.


Textual description of firstImageUrl

Marc Chagall | Birthday / Il Compleanno, 1915

"Do not move. Stay just as you are", he commanded with what I can only call hot urgency...
He put a fresh canvas on his easel, snatched up brushes, and flung himself at it so passionately that the easel shook. Dabs of red, blue, white, and black flew through the air and swept me up with them. Up and up. I looked down and he was standing on tiptoe on one foot. He lifted me off the ground, leapt up himself, and glided with me up to the ceiling..


Marc and first wife Bella Rosenfeld Chagall, Paris, 1929 by André Kertész

Textual description of firstImageUrl

Edgar Degas | Horse racing /Corse di cavalli

French Impressionist painter, Edgar Degas (1834-1917), began painting scenes with horses in the 1860s.
For biographical notes -in english and italian- and other works by Degas see Edgar Degas | Realist/Impressionist painter and sculptor.

Other from Edgar Degas:


Textual description of firstImageUrl

Leonardo da Vinci | Escusazione dello Scultore

Trattato della Pittura
Parte prima | Capitolo 37


Dice lo scultore, che s'esso leva piú marmo che non deve, non può ricorreggere il suo errore, come fa il pittore; al quale si risponde, che chi leva piú che non deve non è maestro, perché maestro si dimanda quello che ha vera scienza della sua operazione.
Risponde lo scultore, che lavorando il marmo si scopre una rottura, che ne fu causa essa e non il maestro di tale errore; rispondesi tale scultore essere in questo caso come il pittore a cui si rompe ed offende la tavola donde egli dipinge.