Textual description of firstImageUrl

Picasso: Painting is a blind man's profession..

Pablo Picasso - Two figures, 1904
La pittura è una professione da cieco: uno non dipinge ciò che vede, ma ciò che sente, ciò che dice a se stesso riguardo a ciò che ha visto - Pablo Picasso
Textual description of firstImageUrl

Barry Gross, 1948 | Portrait / Surrealist painter

In art historical terms, the early works of Barry Gross, American painter, combine the hyperfocus of Surrealism with Renaissance spirituality and humanism.
It is then all set to motion with the dynamism and drama of Baroque.
Dali and Fra Angelico join forces with Bernini.


Textual description of firstImageUrl

Auguste Rodin | Drawings


Auguste Rodin (1840-1917) was a prolific draughtsman, producing some 10,000 drawings, over 7,000 of which are now in the Musée Rodin, Paris.
His drawings were seldom used as studies or projects for a sculpture or monument. The draughtsman’s oeuvre developed in tandem with the sculptor’s.

Textual description of firstImageUrl

Rainer Maria Rilke | Letters on Cézanne /Lettere su Cézanne


The extraordinary letters (translated from the german by Jane Bannard Greene), show to what degree the eye of one artist can penetrate to the essence of another art.
The most distinguished of modern German poets, Rainer Maria Rilke, was born when Paul Cézanne had already been painting nearly a decade.

Textual description of firstImageUrl

Leonardo da Vinci | Quale scienza è meccanica, e quale non è meccanica

Trattato della Pittura
Parte prima | Capitolo 29


Dicono quella cognizione esser meccanica la quale è partorita dall'esperienza, e quella esser scientifica che nasce e finisce nella mente, e quella essere semimeccanica che nasce dalla scienza e finisce nella operazione manuale.


Ma a me pare che quelle scienze sieno vane e piene di errori le quali non sono nate dall'esperienza, madre di ogni certezza, e che non terminano in nota esperienza, cioè che la loro origine, o mezzo, o fine, non passa per nessuno de' cinque sensi.

Textual description of firstImageUrl

Leonardo da Vinci | Conclusione del Poeta, del Pittore e del Musico

Trattato della Pittura
Parte prima | Capitolo 28


Tal differenza è in quanto alla figurazione delle cose corporee dal pittore al poeta, quant'è dai corpi smembrati agli uniti, perché il poeta, nel descrivere la bellezza e bruttezza di qualunque corpo, te lo dimostra a membro a membro, ed in diversi tempi, ed il pittore tel fa vedere tutto in un tempo.
Il poeta non può porre colle parole la vera figura delle membra di che si compone un tutto, come il pittore, il quale tel pone innanzi con quella verità ch'è possibile in natura.


Textual description of firstImageUrl

Madre Teresa | The most beautiful day / Il giorno più bello


The most beautiful day: Today.
The easiest thing: Equivocate.
The biggest obstacle: Fear.
The gravest error: give up, to despair.

Textual description of firstImageUrl

Giovanni Panza | Impressionist /Genre painter

Giovanni Panza (Miseno, March 9, 1894 - Napoli, December 20, 1989) was an Italian painter.
Born into a family of poets and painters, he was the nephew of Salvatore Postiglione and Luca Postiglione, sons of the painter Raphael Postiglione, who introduced him to painting.
Besides being a painter was Panza, like Uncle Luke, also a poet and writer.
His painting remained faithful to the tradition-romantic nature, tracing the figurative tradition of the Neapolitan school of the nineteenth century.
Represented landscapes, figures, roads, bucolic scenes, markets that he derived from the daily life of the neighborhoods in Naples.