Textual description of firstImageUrl

Vittorio Sgarbi: Roberto Ferri, un accademico appassionato

Vittorio Sgarbi: Roberto Ferri, un accademico appassionato

Roberto Ferri accende il mio orgoglio. Non ebbi dubbi sulla qualità della sua pittura, intesa anche come proprietà di esecuzione, quando, non molti anni fa, lo pose alla mia attenzione Fabio Isman, entusiasta per una grande mostra che aveva presentato.
Nessun dubbio che le opere chiamassero stupore e meraviglia secondo i precetti dell’estetica barocca. Ma Ferri era un contemporaneo e per di più giovanissimo. Colpiva in lui la borgesiana indifferenza per il tempo.
Come se si dicesse: se devo dipingere, devo dipingere bene, altrimenti meglio fare il pasticcere, o, anche, come molti raffinati (da Giulio Paolini a Damien Hirst), il vetrinista.
Ecco: una cosa possiamo dire di Ferri: non è un vetrinista.
Eppure è adatto alle vetrine, ama esibirsi ed essere esibito.


Textual description of firstImageUrl

Nicholas St John Rosse, 1960

Cornish artist Nicholas St.John Rosse has a traditional artistic background, honing his skill over the years. Draftsmanship and realism are central to his painting.
He focuses on the human figure, often exploring how posture conveys meaning.
Nicholas St John Rosse was educated at University College School.
From an early age he became interested in painting, encouraged and enthused by watching the landscape painter Donald Towner at work in the open air and visiting his studio.


Textual description of firstImageUrl

Claude Monet | The River, 1881 | Museum Barberini

Claude Monet depicted an evening on the river using a reduced formal vocabulary. The impulsive play of lines seems to be rapidly set down, as if the painter had wanted to complete the composition just before the sun disappeared.
Several branches glow in the red light of its last rays. Although the picture has the appearance of a sketch, the artist’s signature indicates that he considered it an independent, completed work.
According to Academic standards, a finished painting was characterized by a polished surface in which even subordinate elements should be developed in some detail.
Monet resisted this aesthetic of the fini by dissolving the traditional distinction between the preparatory sketch (esquisse or étude) and the painting intended for exhibition (tableau).


Textual description of firstImageUrl

François Habert (French, 17th Century)

These sumptuous still lifes are the work of the rare artist François Habert, active in France between 1643 and 1652, one of the most important still life painters of 17th Century France.


Textual description of firstImageUrl

François Batet | Pittore della Belle Époque

François Batet (1921-2015) pseudonimo di Francisco Batet Pellejero fu un pittore ed illustratore Spagnolo, noto soprattutto per il suo lavoro di illustratore della letteratura per l'infanzia e la gioventù nella casa editrice Hachette.
Il suo tema preferito fu la rappresentazione di figure femminili degli anni '20 in stile Art Déco
Francois Batet è nato a Barcellona, in Spagna. Ha studiato pittura alla Scuola di San Jordi (Beaux Arts) ed anche all'Accademia di Tarrega.
Quando viveva a Madrid studiò i grandi maestri come Goya e Valasquez. Si trasferì poi a Parigi e studiò vari famosi pittori impressionisti francesi.
Ha vissuto e lavorato in Francia dal 1950. Lo stile classico della Scuola di Parigi di Batet richiama lo spirito della Parigi degli anni '20 e '30.