Textual description of firstImageUrl

Vincent van Gogh | The Wheat Field series / La serie Campi di grano



The Wheat Field is a series of oil paintings executed by Vincent van Gogh in Saint-Rémy-de-Provence. All of them depict the view Van Gogh had from the window of his bedroom on the top floor of the asylum: a field enclosed by stone walls just beneath his window and excluded from normal life by the rear wall of the asylum grounds; beyond this enclosure farm land, accompanied by olive groves and vineyards, ran up to the hills at the foot of the mountain range called Les Alpilles.
From May 1889-1890, Van Gogh recorded this view in changing settings: after a storm, with a reaper in the field, with fresh wheat raising in autumn and with flowers in the spring.

Textual description of firstImageUrl

Alberto Sughi | Maestro del Realismo Esistenziale

Alberto Sughi (1928-2012) was born in Cesena. A self-taught painter, by the end of his formative years he had become one of the greatest Italian artists of his generation.
He started painting in the early 1950s, choosing realism in the debate between abstract and figurative art in the immediate post-war period. Even from his early works, however, Sughi’s paintings have avoided any attempt at social moralising.
They depict moments from daily life with no heroes, allowing Enrico Crispolti, in 1956, to define his work as "Existential realism".
His artistic expression proceeds, almost always, in thematic cycles, in the manner of film sequences.


Textual description of firstImageUrl

Gino Romiti | Post-Macchiaioli painter

Gino Romiti (1881-1967) was born in Livorno, Italy, in a family of modest economic conditions, this does not prevent him from cultivating his passion for art.
Already at a young age he began to attend School Guglielmo Micheli, like many of his contemporaries Tuscan, where he was undoubtedly influenced by the great teacher inspires Giovanni Fattori.
Among his classmates there were some, as Llewelyn Lloyd, who became the leader of the interesting Post-Macchiaioli, consists of those who, although moving in directions autonomous artistic, always maintained a close relationship with the pictorial tradition of Tuscany.


Textual description of firstImageUrl

Leonardo da Vinci | Dello Scultore e del Pittore

Trattato della Pittura
Parte prima | Capitolo 35


Lo scultore ha la sua arte di maggior fatica corporale che il pittore, cioè piú meccanica, e di minor fatica mentale, cioè che ha poco discorso rispetto alla pittura, perché esso scultore solo leva, ed il pittore sempre pone; lo scultore sempre leva di una materia medesima, e il pittore sempre pone di varie materie.
Lo scultore solo ricerca i lineamenti che circondano la materia sculta, ed il pittore ricerca i medesimi lineamenti, ed oltre a quelli ricerca ombra e lume, colore e scorto, delle quali cose la natura ne aiuta di continuo lo scultore, cioè con ombra e lume e prospettiva, le quali parti bisogna che il pittore se le acquisti per forza d'ingegno e si converta in essa natura, e lo scultore le trova di continuo fatte.


Textual description of firstImageUrl

The Postcard Age | Retrò Pop-art style


Il Retrò (retrospettivo) è uno stile culturale che tende a dar rilievo a ciò che richiama le mode passate ed incentiva all'utilizzo di tutto ciò che attualmente è definito "d'epoca".
Lo stile che ora si chiama "Arte Retrò" è un genere di Pop Art sviluppata fra gli anni quaranta e cinquanta, in risposta al bisogno di una grafica audace ed accattivante, che fosse facile da riprodurre con dei torchi semplici. Ben distinguibile dallo stile moderno computerizzato, l'arte Retrò ha avuto un ritorno di popolarità grazie alle citazioni e parodie delle vecchie opere Pop Art.