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Cecilia Beaux | Sita and Sarita, 1894

This portrait by Cecilia Beaux (American Impressionist painter and portraitist, 1855-1942) portrays the artist's cousin, Sarah Allibone Leavitt, dressed in white with her black cat on her shoulder.
Beaux was recognized not only for her bold painting technique, but also for her ability to imbue her female subjects with wit and intelligence, rendering them more than just mere objects of beauty.
A student in Paris in the late 1880s, the artist was influenced by her firsthand exposure to French impressionism.
Her light-filled palette and gestural style invite comparisons with many of her contemporaries, including William Merritt Chase, James McNeill Whistler, John Singer Sargent and Mary Cassatt.

Cecilia Beaux | Sita and Sarita, 1894 | Musée d'Orsay, Paris

The sitter's white dress, for instance, evokes Whistler's infamous 1862 painting of Joanna Hiffernan, Symphony in White, No. 1: The White Girl (National Gallery of Art, Washington).

The formal connection between the two paintings demonstrates Beaux's knowledge of Whistler's painting.
Additionally, the direct gaze of the black cat perched on Sarah's shoulder references Edouard Manet's painting Olympia (1865, Musée d'Orsay, Paris), in which a similarly posed black cat sits at the foot of Olympia's bed.

These connections suggest that Beaux intended to reveal more with this portrait than simply her mastery of painting technique.
The enigmatic title of the painting may represent Manet's influence-Beaux's use of Spanish diminutives, Sarita for Sarah and Sita, meaning "little one", for the cat, acknowledges the late 19th-century popularity of Spanish painting, championed by Manet.

The present work is a replica of the original painted in 1893 and displayed in the 1895 Society of American Artists exhibition in New York.
Before donating the original to the Musée de Luxembourg in Paris (now in the collection of the Musée d'Orsay, Paris), Beaux recorded that she made a second painting for her "own satisfaction when the original went to France for good". | © Musée d'Orsay, Paris

Cecilia Beaux | Self-portrait,1894

Questo dipinto di Cecilia Beaux (Pittrice Impressionista Americana, 1855-1942) ritrae la cugina dell'artista, Sarah Allibone Leavitt, vestita di bianco con il suo gatto nero sulla spalla.
Beaux è stata riconosciuta non solo per la sua tecnica pittorica audace, ma anche per la sua capacità di infondere spirito ed intelligenza nei suoi soggetti femminili, rendendoli più che semplici oggetti di bellezza.

Studente a Parigi alla fine degli anni Ottanta dell'Ottocento, l'artista fu influenzata dal suo contatto diretto con l'impressionismo francese.
La sua tavolozza luminosa ed il suo stile gestuale invitano al confronto con molti dei suoi contemporanei, tra cui William Merritt Chase, James McNeill Whistler, John Singer Sargent e Mary Cassatt.

L'abito bianco della modella, ad esempio, evoca il famigerato dipinto di Whistler del 1862 di Joanna Hiffernan, Symphony in White, No. 1: The White Girl (National Gallery of Art, Washington).

James McNeill Whistler | Symphony in White, No. 1: The White Girl, 1861-1862 | National Gallery of Art, Washington D.C.

Il collegamento formale tra i due dipinti dimostra la conoscenza di Beaux della pittura di Whistler.
Inoltre, lo sguardo diretto del gatto nero appollaiato sulla spalla di Sarah fa riferimento al dipinto Olympia di Edouard Manet (1865, Museo d'Orsay, Parigi), in cui un gatto nero in una posa simile siede ai piedi del letto di Olympia.

Édouard Manet | Olympia, 1863 | Musée d'Orsay, Paris

Questi collegamenti suggeriscono che Beaux intendesse rivelare con questo ritratto qualcosa di più della semplice padronanza della tecnica pittorica.
Il titolo enigmatico del dipinto potrebbe rappresentare l'influenza di Manet: l'uso da parte di Beaux dei diminutivi spagnoli, Sarita per Sarah e Sita, che significa "piccola", per il gatto, riconosce la popolarità della pittura spagnola della fine del XIX secolo, sostenuta da Manet.

La presente opera è una replica dell'originale dipinto nel 1893 ed esposto alla mostra della Society of American Artists del 1895 a New York.
Prima di donare l'originale al Museo del Lussemburgo a Parigi (ora nella collezione del Museo d'Orsay, Parigi),
Beaux ha registrato di aver realizzato un secondo dipinto per "sua soddisfazione quando l'originale è andato definitivamente in Francia". | © Musée d'Orsay, Paris