"All the world's a stage" is the phrase that begins a monologue from William Shakespeare's pastoral comedy As You Like It (believed to have been written in 1599 and first published in the First Folio in 1623), spoken by the melancholy Jaques in Act II Scene VII Line 139.
The speech compares the world to a stage and life to a play and catalogues the seven stages of a man's life, sometimes referred to as the Seven Ages of Man.
Nicola d'Ascenzo (1871-1954) | Seven Ages of Man, stained glass
Located at the west end of the Old Reading Room, the "Seven Ages of Man" window is by the Philadelphia stained-glass studio of Nicola d'Ascenzo.
Modeled after the stone tracery of the apse window of Stratford's Holy Trinity Church, he stained glass within the stonework depicts the "Seven Ages of Man" that Jaques describes in "As You Like It".
William Shakespeare | All The World's A Stage
All the world's a stage,
And all the men and women merely players;
They have their exits and their entrances,
And one man in his time plays many parts,
His acts being seven ages.
At first, the infant,
Mewling and puking in the nurse's arms.
Then the whining schoolboy, with his satchel
And shining morning face, creeping like snail
Unwillingly to school.
And then the lover,
Sighing like furnace, with a woeful ballad
Made to his mistress' eyebrow.
Then a soldier,
Full of strange oaths and bearded like the pard,
Jealous in honor, sudden and quick in quarrel,
Seeking the bubble reputation
Even in the cannon's mouth.
Giovanni Fontana (1821-1893) | Statue of William Shakespeare, 1874 | Leicester Square, Londra
And then the justice,
In fair round belly with good capon lined,
With eyes severe and beard of formal cut,
Full of wise saws and modern instances;
And so he plays his part.
The sixth age shifts
Into the lean and slippered pantaloon,
With spectacles on nose and pouch on side;
His youthful hose, well saved, a world too wide
For his shrunk shank, and his big manly voice,
Turning again toward childish treble, pipes
And whistles in his sound.
Last scene of all,
That ends this strange eventful history,
Is second childishness and mere oblivion,
Sans teeth, sans eyes, sans taste, sans everything.
James Boaden | An Inquiry into the Authenticity of various Pictures and prints of Shakespeare, 1824 | Folger Shakespeare Library
George James De Wilde (1804-1871) | The Seven Ages of Man, 1823
William Shakespeare | Tutto il mondo è un teatro
Tutto il mondo è un palcoscenico,
e tutte le donne e gli uomini non sono che attori.
Con le loro entrate e le loro uscite
e ciascuno nella vita recita varie parti.
I suoi atti essendo sette età.
Il Primo, l'Infante, che frigna in braccio alla nutrice.
Poi il piagnucolante Scolaro
con la sua cartella ed il viso fresco e mattutino,
che striscia con passo di lumaca verso la deprecata scuola.
Folger Shakespeare Library | The seven ages of man, published by William Cole, early to mid-19th century
E poi l'Innamorato, sospiroso come una fornace
Con la sua malinconica ballata
glorie delle chiglia della sua bella.
Poi il Soldato, facile alla bestemmia straniera
e barbuto come un leopardo,
Puntiglioso sull’onore, pronto e violento alla litte
Sempre in caccia di una gloria vana
fin sulla bocca del canone.
E poi, il Giudice, con la sua rotonda pancia,
sazia di un buon cappone
Sguardo severo, barba ben tagliata
sempre pieno di sagge massime
e di luoghi comuni
E così, egli recita la sua parte.
William Mulready (1786-1863) | 'The Seven Ages of Man' depicting Act II, Scene 7 of Shakespeare's "As You Like It", 1836-1838 | Victoria and Albert Museum, London
La Sesta età lo muta nel magro e squallido pantalone
Con gli occhiali sul naso e la borsa al fianco
e le sue calze della gioventù, ben conservate
sono troppo larghe per le sue gambe scheletrite
e la voce, una volta robusta
è tornata al falsetto dell'infanzia,
e sibila, e gemma..
L'ultima scena di tutti,
la fine di questa strana ed avventurosa storia,
è la seconda infanzia e il totale oblio.
Senza più vista, senza più denti, senza gusto,
Senza più niente.
"Tutto il mondo è un palcoscenico" è la frase che inizia un monologo della commedia pastorale di William Shakespeare "Come vi piace" (si ritiene sia stata scritta nel 1599 e pubblicata per la prima volta nel First Folio nel 1623), pronunciato dal malinconico Jacques nell'Atto II Scena VII Riga 139.
Il discorso paragona il mondo ad un palcoscenico e la vita a un'opera teatrale e cataloga le sette fasi della vita di un uomo, a volte indicate come le Sette Età dell'Uomo.