Textual description of firstImageUrl

Frants Henningsen | Genre painter

Frants Peter Diderik Henningsen (Copenhagen, 1850-1908) was a Danish painter, illustrator and professor.
His paintings depict unfortunate occurrences in the lives of middle-class people living in Copenhagen during difficult times.
His connections with Denmark's more traditional, realist school encouraged criticism from many of his more reactionary contemporaries, especially Karl Madsen who objected to his appointment as a professor at the Academy in 1887.



Erik Henningsen, also an artist, was his younger brother.

Biography

After graduating from Borgerdyd School in Christianshavn, Henningsen attended C.V. Nielsen's [da] drawing school and then attended the Danish Academy where he successfully completed his studies in 1875.

From 1877-1878, he studied at Léon Bonnat's school in Paris.
In 1878, he travelled to Spain together with Peder Severin Krøyer, Frans Schwartz [da] and Julius Lange.


Artistic style

The first painting he exhibited was a portrait of the actress Julie Sødring in 1874, after which he exhibited virtually every year at the Charlottenborg Spring Exhibition held at the Charlottenborg Palace.
Despite his studies under Bonnat, he remained a rather traditional, though diligent and careful artist, portraying everything from portraits, genre works, and landscapes to animal paintings and illustrations.

His painting of En Begravelse (A Funeral) (1883) shows how he had mastered the use of colour from the Spanish school, for example Diego Velázquez.
His dark tones and a deep, dull black are not unlike Édouard Manet and the early works of Krøyer.
His interest in compassion rather than beautification can be seen in his masterpiece of an abandoned mother in Forladt Dog ej af Venner i Nøden (Deserted. But Not by Friends in Need). | Source: © Wikipedia






Frants Peter Diderik Henningsen (Copenhaghen, 22 giugno 1850 - Copenaghen, 20 marzo 1908) è stato un pittore, illustratore e professore Danese.
I suoi dipinti raffigurano eventi sfortunati nella vita delle persone della classe media che vivono a Copenaghen in tempi difficili.

I suoi legami con la scuola più tradizionale e realista della Danimarca incoraggiarono le critiche di molti dei suoi contemporanei più reazionari, in particolare Karl Madsen che si oppose alla sua nomina a professore all'Accademia nel 1887.
Erik Henningsen, anche lui artista, era suo fratello minore.


Biografia

Dopo essersi diplomato alla Borgerdyd School di Christianshavn, Henningsen ha frequentato C.V. Nielsen ha frequentato la scuola di disegno di [da] e poi ha frequentato l'Accademia danese dove ha completato con successo i suoi studi nel 1875.
Dal 1877-1878 ha studiato alla scuola di Léon Bonnat a Parigi.
Nel 1878 si recò in Spagna insieme a Peder Severin Krøyer, Frans Schwartz e Julius Lange.


Stile artistico

Il primo dipinto che espose fu un ritratto dell'attrice Julie Sødring nel 1874, dopodiché espose praticamente ogni anno alla mostra primaverile di Charlottenborg tenutasi al Palazzo di Charlottenborg. Nonostante i suoi studi sotto Bonnat, è rimasto un artista piuttosto tradizionale, sebbene diligente e attento, ritraendo di tutto, dai ritratti, alle opere di genere e ai paesaggi, ai dipinti e alle illustrazioni di animali.


Il suo dipinto di En Begravelse (Un funerale) (1883) mostra come avesse imparato l'uso del colore dalla scuola spagnola, ad esempio Diego Velázquez.
I suoi toni scuri e un nero profondo ed opaco non sono dissimili da Édouard Manet e dai primi lavori di Krøyer.
Il suo interesse per la compassione piuttosto che per l'abbellimento può essere visto nel suo capolavoro di Una madre abbandonata a Forladt. Dog ej af Venner i Nøden (Deserted. But Not by Friends in Need). | Fonte: © British Wikipedia