Eugène Jules Joseph Baron Laermans (1864-1940) was a Belgian painter.
He was born in Sint-Jans-Molenbeek. At the age of eleven, he contracted meningitis, which left him deaf and nearly mute (although some sources say he was born deaf).
This concentrated his attention on his sense of sight, and led to his decision to become a painter.
He enrolled at the Académie Royale des Beaux-Arts in 1887, where he studied with Jean-François Portaels and was a great admirer of the paintings of Félicien Rops.
The writings of Charles Baudelaire were also an influence, so Laermans joined the Decadent movement in 1890 and created illustrations for Baudelaire's book Les Fleurs du mal.
By 1893, his work resembled that of Bruegel rather than the decadents, and he had settled on his signature theme, portrayals of downtrodden laborers and poor peasants which some critics saw as "disturbing caricatures".
In 1894, he began to exhibit at the Salons of La Libre Esthétique.
Two years later, he illustrated La Nouvelle Carthage, a novel by Georges Eekhoud, and was inspired by the book to create a triptych of paintings, "Landverhuisers" (Emigrants), that he considered his masterpiece.
In 1922, he became a member of the Royal Academy of Science, Letters and Fine Arts of Belgium.
Two years later, his eyesight began to fail as well and he stopped painting, declaring "I am no longer Laermans".
In 1927, the year his mother died, King Albert made him a baron.
He became totally blind, faded into reclusive obscurity and died thirteen years later, in Brussels and was buried in Molenbeek-Saint-Jean.
In Wemmel, there is a wall called the "Laermansmuur".
Once, as a student, when he was home on vacation, Laersman saved a drowning man there and the wall was later named after him.
It is a low, whitewashed wall of a style that appears in many of his paintings. | Source: © Wikipedia
Eugène Laermans (1864-1940) è stato un pittore Belga.
Laermans fu un artista conosciuto ma non del tutto riconosciuto dalla Storia dell'Arte belga.
A causa della sua tragica esistenza, fu considerato come un solitario che aveva una particolare sensibilità verso la sorte della gente umile.
Artista impegnato, pittore dei poveri, dei contadini in miseria, degli emigranti, dei mendicanti e degli esiliati, delle periferie urbane: Un Soir de Grève o Le Drapeau rouge (Una sera di sciopero o La bandiera rossa) del 1893; Les Émigrants, trittico del 1896, sono dei quadri rappresentativi della sua personale rivolta sociale dinnanzi alla miseria del proletariato.
Dipinse quelle folle sorde e mute che sembrano procedere verso un addio o verso la morte.
Così, con un'ampiezza quasi cinematografica di movimenti, egli mette in scena i suoi quadri.
Le persone "in marcia" sotto un cielo di tempesta, i lampi di luce viva, le acque scintillanti, le case bianche e le palizzate sono gli elementi ricorrenti delle sue opere che gli esseri umani sembrano solamente attraversare.
In quel Paese industriale, il paese nero, dove è la condizione umana a catturare l'interesse del pittore, egli è il testimone di quei problemi sociali generati dallo stesso contesto sociale della sua epoca, con un realismo e una convinzione che non nascondono un certo idealismo.
Laermans fu il pittore delle anime mute, prigioniere di una storia che parla per esse.
Non fu, certamente, il solo artista belga a voler inserire i temi sociali nell'arte, ma è comunque il pittore di un fenomeno assai specifico, come dimostrano anche i lavori di Constantin Meunier, Joseph Stevens, Adrien-Paul Duerinckx, Charles Hermans, Léon Frédéric, Charles de Groux, Henri Luyten.
Laermans si colloca, con Constantin Meunier, fra i precursori dell'espressionismo wallone, di Marcel Caron, di Joseph Lacasse o di Gustave de Smet. | Fonte: © Wikipedia