Textual description of firstImageUrl

Arcadi Mas i Fondevila | Luminist painter

Arcadi Mas i Fondevila, or Fontdevila (1852-1934), was a Catalan painter and graphic artist.
He was the son of a tailor.
His father recognized his artistic talent at an early age and enrolled him at the Escola de la Llotja, where he studied with Claudi Lorenzale and Antoni Caba.
At the age of twenty, he held his first exhibition at the salon of the "Associació Artística de Barcelona".


Ramon Casas | Portrait of Arcadi Mas i Fondevila

In 1873, he visited Madrid where he exhibited a painting at a Salon held by the "Real Fábrica de Platería Martinez".
It was called "Pel juny la falç al puny" (In June with Sickle in Hand) and was bought the following year by King Alfonso XII.
In 1875, he was awarded the first Fortuny Scholarship by the "Ayuntamento de Barcelona" (the city government), which enabled him to further his studies in Italy.
He spent ten years there, visiting several major art centers and sending works home for display at the Sala Parés.

During this visit, he was significantly influenced by the work of Domenico Morelli.
Upon his return, his friend Joan Roig i Soler suggested that he come with him to Sitges to work with Santiago Rusiñol.
This led to the establishment of the "Escola Luminista", an artistic movement that came to include many notable Catalan painters.
He continued to exhibit widely, including at the 1888 Barcelona Universal Exposition.


In the 1890s, he made several trips to Madrid and Granada with Rusiñol to create illustrations for La Vanguardia.
After 1895, he worked full-time as an illustrator for La Ilustració Catalana.
In 1899, he joined the Cercle Artístic de Sant Lluc and, the following year, had his first exhibition of pastels.
In 1913, thanks to a donation from Charles Deering, a patron from America, he was able to decorate the tympanum of the portal of Saint Catherine at the parish church in Sitges.

The original has faded badly with the passage of time, but a copy is currently on display.
In 1928, he was among those commissioned to paint murals in the Palau de la Generalitat de Catalunya.
His final exhibition came in 1932 at the salon held by "La Pinacoteca", a local art gallery.
In 1985, a major retrospective of his work was held at the Maricel Museum.








Pittore e disegnatore, fondatore della scuola luministica di Sitges, Arcadi Mas i Fondevila si formò nella Scuola de La Lonja di Barcellona, dove ebbe come insegnanti Antonio Caba e Claudio Lorenzale.
All'età di vent'anni partecipa alla sua prima mostra collettiva, organizzata nella sala dell'Associazione Artistica di Barcellona.
Nel 1875 vinse la prima borsa di studio Fortuny del Comune di Barcellona, che gli permise di approfondire i suoi studi viaggiando in Italia come pensionante tra il 1876 e il 1886.
In questi anni Arcadi Mas i Fondevila visitò Venezia, Roma, Napoli e Capri, partecipando a diverse mostre collettive alla Sala Parés di Barcellona.
Ascritto alla scuola naturalista napoletana di Domenico Morelli, nel 1885 partecipò anche all'esposizione del Centro Acquarellisti di Barcellona.


Al suo ritorno in Catalogna, il suo amico Joan Roig Soler lo incoraggiò a visitare Sitges, e da questo incontro e conoscenza nacque la scuola luminista di Sitges, una corrente pittorica che riuniva altri artisti come Joaquim de Miró, Antoni Almirall e Joan Batlle.
Nel 1887 partecipò all'Esposizione Nazionale di Belle Arti di Madrid e vinse una medaglia per la sua opera "Processione del Corpus Domini a Sitges".
L'anno successivo partecipò anche all'Esposizione Universale di Barcellona, ottenendo la prima medaglia.
Nel 1895 si reca nuovamente a Madrid, questa volta accompagnato da Santiago Rusiñol e Zuloaga, e successivamente si reca a Granada con Rusiñol, Miguel Utrillo e Macari Oller, con l'intenzione di illustrare alcuni articoli del primo per "La Vanguardia".


Mas i Fondevila vinse altre due medaglie alle Esposizioni di Belle Arti di Barcellona nel 1894 e nel 1896, e nel 1899 si unì al Círculo Artístico de Sant Lluc.
Nel 1900 inaugurò il Salon Rovira di Barcellona con la sua prima mostra personale, mostra che lo consacrò maestro del pastello.
Durante questo periodo, Mas i Fondevila collaborò anche come disegnatore a "La Ilustració Catalana".
Grazie ad una donazione del mecenate americano Charles Deering, nel 1913 dipinse il timpano del portale di Santa Catalina della chiesa di San Bartolomé e Santa Tecla a Sitges.


Oggi se ne può ammirare una copia, essendo l'originale cancellato dal passare del tempo.
Nel 1928 gli fu commissionato di dipingere uno dei murali della Sala de Sant Jordi nel Palazzo della Generalitat a Barcellona, e nel 1932 espose nuovamente individualmente, questa volta nella sala della Pinacoteca.
In occasione del cinquantesimo anniversario della sua morte, il Gruppo di Studi Sitgetan gli ha dedicato una mostra antologica al Museo Maricel (1985).
Nella sua pittura, Mas i Fondevila combinava il localismo catalano con i suoi ricordi napoletani.
Ha lavorato anche su ritratti,con opere eccezionali come quelle di Antonio Caba e Pitarra.
È rappresentato nel Museo Nazionale d'Arte della Catalogna, nel Maricel, nel Cau Ferrat e nel Municipio di Sitges, così come in altri musei e collezioni private.