Textual description of firstImageUrl

José Luis Ceña, 1982 | Abstract figurative painter

Spanish painter José Luis Ceña was born in Malaga in 1982.
At the age of 15 he moved to Madrid, where he graduated in Fine Arts from the Complutense University of Madrid in the specialty of Plastic Arts in 2005.
In 2001 he received a scholarship from the Royal Casa de la Moneda for the expansion of its studies in the disciplines of Engraving and Graphic Design.
Training in these fields allowed him to investigate about resources and tools that, although alien to traditional painting, are incorporated into his creative process, giving him work a special plasticity.



Part of his iconography arises from thought processes based on readings or experiences that he needs to represent in order to be remembered.
Since, unlike the photographs in which it is important to immortalize a moment, in his painting we find the development of an action.
Open compositions and silhouettes that symbolize something that is, was or could be at a certain time in the place where the action takes place.

The concrete is relegated to deposit the full weight of the message in the projection of feeling by the viewer, in its particular mode and moment of perception.
The theme of undoubted mystery that invites contemplation and provokes the romantic mystery, does not evoke in a direct way, but merely suggests a hidden reality.
With a career like his, José Luis Ceña has participated in a multitude of fairs and exhibitions and has obtained many awards and recognitions.


















José Luis Ceña è nato a Malaga nel 1982.
All'età di 15 anni si è trasferito a Madrid, dove si è laureato in Belle Arti presso l'Università Complutense di Madrid nella specialità di Arti Plastiche nel 2005.
Nel 2001 ha ricevuto una borsa di studio dalla Real Casa de la Moneda per l'ampliamento dei suoi studi nelle discipline dell'Incisione e del Graphic Design.
La formazione in questi campi gli ha permesso di indagare risorse e strumenti che, sebbene estranei alla pittura tradizionale, vengono incorporati nel suo processo creativo, conferendogli una particolare plasticità.


Parte della sua iconografia nasce da processi mentali basati su letture od esperienze che ha bisogno di rappresentare per essere ricordato.
Poiché, a differenza delle fotografie in cui è importante immortalare un momento, nella sua pittura troviamo lo sviluppo di un'azione.
Composizioni aperte e sagome che simboleggiano qualcosa che è, era o potrebbe essere in un determinato momento nel luogo in cui si svolge l'azione.
Il concreto è relegato a depositare tutto il peso del messaggio nella proiezione del sentimento da parte dello spettatore, nella sua particolare modalità e momento di percezione.

Il tema dell'indubbio mistero, che invita alla contemplazione e provoca il mistero romantico, non evoca in modo diretto, ma si limita a suggerire una realtà nascosta.
Con una carriera come la sua, José Luis Ceña ha partecipato a numerose fiere ed esposizioni e ha ottenuto numerosi premi e riconoscimenti.