Dame Ethel Walker DBE ARA (1861-1951) was a Scottish painter of portraits, flower-pieces, sea-pieces and decorative compositions.
From 1936, Walker was a member of The London Group.
Walker achieved considerable success throughout her career, becoming the first female member elected to the New English Art Club in 1900.
Walker's works were exhibited widely during her lifetime, at the Royal Academy, the Royal Society of Arts and at the Lefevre Gallery.
She represented Britain at the Venice Biennale four times, in 1922, 1924, 1928 and 1930.
She was elected Honorary President of the Women's International Art Club in 1932.
Soon after her death, she was the subject of a major retrospective at the Tate in 1951 alongside Gwen John and Frances Hodgkins.
Walker is now acknowledged as a lesbian artist, a fact which critics have noted is boldly apparent in her preference for women sitters and female figures.
It has been suggested that Walker was one of the earliest lesbian artists to explore her sexuality openly in her works.
While Walker was contemporarily regarded as one of the foremost British women artists, her influence diminished after her death, perhaps due in part to her celebration of female sexuality.
Made a Dame Commander of the Order of the British Empire in 1943, Walker was one of only four women to receive the honour as of 2010. | Source: © Wikipedia
Dame Ethel Walker DBE ARA (1861-1951) è stata una pittrice Scozzese di ritratti, pezzi di fiori, pezzi di mare e composizioni decorative.
Dal 1936, Walker fu membro del London Group.
Il suo lavoro mostra l'influenza dell'impressionismo, di Puvis de Chavannes, di Gauguin e dell'arte asiatica.
Walker ottenne un notevole successo nel corso della sua carriera, diventando la prima donna membro eletta nel New English Art Club nel 1900.
Le opere di Walker furono esposte ampiamente durante la sua vita, alla Royal Academy, alla Royal Society of Arts ed alla Lefevre Gallery.
Ha rappresentato la Gran Bretagna alla Biennale di Venezia quattro volte, nel 1922, 1924, 1928 e 1930.
Fu eletta presidente onoraria del Women's International Art Club nel 1932.
Subito dopo la sua morte, fu oggetto di un'importante retrospettiva alla Tate nel 1951 insieme a Gwen John e Frances Hodgkins.
Walker è ora riconosciuta come un'artista lesbica, un fatto che i critici hanno notato è evidente nella sua preferenza per le donne sedute e le figure femminili.
È stato suggerito che la Walker sia stata una delle prime artiste lesbiche ad esplorare apertamente la propria sessualità nelle sue opere.
Sebbene Walker fosse contemporaneamente considerata una delle principali artiste britanniche, la sua influenza diminuì dopo la sua morte, forse in parte a causa della sua celebrazione della sessualità femminile.
Nominata Dama Comandante dell'Ordine dell'Impero Britannico nel 1943, Walker è stata una delle sole quattro donne a ricevere l'onore nel 2010.