Claude Monet | The Jetty a Le Havre, 1868
Claude Monet | The Manneporte (Étretat), 1883 | Metropolitan Museum of Art
Monet spent most of February 1883 at Étretat, a fishing village and resort on the Normandy coast.
He painted twenty views of the beach and the three extraordinary rock formations in the area: the Porte d'Aval, the Porte d'Amont, and the Manneporte.
The sunlight that strikes the Manneporte has a dematerializing effect that permitted the artist to interpret the cliff almost exclusively in terms of color and luminosity.
Most nineteenth century visitors were attracted to the rock as a natural wonder.
Monet instead concentrated on his own changing perception of it at different times of day.
Claude Monet | The Manneporte (Étretat), 1883 | Metropolitan Museum of Art
Monet trascorse la maggior parte del febbraio 1883 a Étretat, un villaggio di pescatori e resort sulla costa della Normandia.
Dipinse venti vedute della spiaggia e delle tre straordinarie formazioni rocciose della zona: la Porte d'Aval, la Porte d'Amont e la Manneporte.
La luce del sole che colpisce la Manneporte ha un effetto smaterializzante che ha permesso all'artista di interpretare la rupe quasi esclusivamente in termini di colore e luminosità.
La maggior parte dei visitatori del diciannovesimo secolo era attratta dalla roccia come meraviglia naturale.
Monet invece si concentrò sulla sua percezione mutevole di esso in diversi momenti della giornata.
Claude Monet | The Manneporte near Étretat, 1886 | Metropolitan Museum of Art
The Manneporte is one of several unusual rock formations near the town of Étretat on the coast of the English Channel.
Monet painted these rock formations many times.
Another work in The Met, painted three years earlier, depicts the Manneporte from the same vantage point, on the same size canvas, but in a horizontal, rather than a vertical, format.
In 1886, the writer Guy de Maupassant published his eyewitness account of Monet at Étretat.
"The artist walked along the beach, followed by children carrying five or six canvases representing the same subject at different times of the day and with different effects.
He took them up and put them aside by turns according to changes in the sky and shadows".
Monet painted the dramatically arched projection in the cliff at Étretat six times from this angle: twice during each of three visits to the Normandy coast in 1883, 1885, and 1886.
He refined the pictures in his studio. | © The Metropolitan Museum of Art
Claude Monet | The Manneporte near Étretat, 1886 | Metropolitan Museum of Art
La Manneporte è una delle numerose insolite formazioni rocciose vicino alla città di Étretat, sulla costa del Canale della Manica.
Monet ha dipinto queste formazioni rocciose molte volte.
Nel 1886, lo scrittore Guy de Maupassant pubblicò la sua testimonianza oculare di Monet a Étretat.
"L'artista camminava lungo la spiaggia, seguito da bambini che portavano cinque o sei tele raffiguranti lo stesso soggetto in momenti diversi della giornata e con effetti diversi.
Le prendeva e le metteva da parte a turno secondo i mutamenti del cielo e delle ombre".
Monet ha dipinto la drammatica proiezione ad arco nella scogliera di Étretat sei volte da questa angolazione: due volte durante ciascuna delle tre visite alla costa della Normandia nel 1883, 1885 e 1886.
Ha perfezionato le immagini nel suo studio. | © The Metropolitan Museum of Art
Claude Monet | The Green Wave, 1866-67 | Metropolitan Museum of Art
When this early seascape debuted at the 1879 Impressionist exhibition, a critic remarked that it was "directly influenced by Manet".
The handling of paint and the composition, especially the high horizon line, echo Manet's depictions of American warships, The "Kearsarge" at Boulogne and The Battle of the "Kearsarge" and the "Alabama" (Philadelphia Museum of Art), which Monet may have seen on exhibition in Paris in 1865 and 1867.
He later - and incorrectly - dated the present work to 1865.
In fact, he visited the Normandy coast in 1866 and 1867. | © The Metropolitan Museum of Art
Claude Monet | The Green Wave, 1866-67 | Metropolitan Museum of Art
Quando questo primo paesaggio marino debuttò alla mostra impressionista del 1879, un critico osservò che era "direttamente influenzato da Manet".
La manipolazione della pittura e la composizione, in particolare la linea dell'orizzonte alta, fanno eco alle raffigurazioni di Manet delle navi da guerra americane, The "Kearsarge" a Boulogne e The Battle of the "Kearsarge" and the "Alabama" (Philadelphia Museum of Art), che Monet potrebbe aver visto in mostra a Parigi nel 1865 e nel 1867.
Successivamente, ed erroneamente, ha datato il presente lavoro al 1865.
In effetti, ha visitato la costa della Normandia nel 1866 e nel 1867. | Source: © The Metropolitan Museum of Art
Claude Monet | La Pointe du Petit Ailly | Nahmad collection
Claude Monet | Rough weather at Étretat, 1883 | National Gallery of Victoria, Melbourne
Claude Monet’s choice of the popular seaside resort of Étretat, on the Normandy coast, for a working holiday in late January 1883 was perhaps prompted by the region’s fame as a recreational location.
Étretat was situated directly above the beach, immediately to the right of the view depicted in Monet’s painting – but no indication is given here of the bustling presence of the town.
The view has been framed instead to focus upon the awesome power of nature, whose majesty is underscored by the tiny scale of the waving figures at the water’s edge.
There are, however, reminders of the relentless tourist paths beaten around Étretat – these can be seen in the heavy zigzags of the walking trails that surmount the cliff in the distance.
Rough weather at Étretat seems to have been painted partly on the beach, directly in front of the motif.
A single grain of sand still embedded in the surface of the paint hints at the chill wind and salt spray swirling around Monet as he worked outdoors on a winter’s day at the ocean’s rim.
Rough surf was not uncommon at Étretat, where the pebbled ocean floor drops away very steeply, close to the shore.
Monet made this pounding surf a central feature of his painting, and this motif was perfectly suited to the more vigorous brushwork he employed in the early 1880s. | Source: © National Gallery of Victoria, Melbourne
Claude Monet | Rough weather at Étretat, 1883 | National Gallery of Victoria, Melbourne
La scelta di Claude Monet della famosa località balneare di Étretat, sulla costa della Normandia, per una vacanza di lavoro alla fine di gennaio 1883 fu forse suggerita dalla fama della regione come luogo di svago.
Étretat era situata direttamente sopra la spiaggia, immediatamente a destra della veduta rappresentata nel dipinto di Monet, ma qui non viene fornita alcuna indicazione della vivace presenza della città.
La vista è stata invece inquadrata per concentrarsi sulla straordinaria potenza della natura, la cui maestosità è sottolineata dalla minuscola scala delle figure ondeggianti in riva al mare.
Ci sono, tuttavia, ricordi degli implacabili percorsi turistici battuti intorno a Étretat - questi possono essere visti nei pesanti zigzag dei sentieri che sormontano la scogliera in lontananza.
Il maltempo a Étretat sembra essere stato dipinto in parte sulla spiaggia, proprio di fronte al motivo.
Un singolo granello di sabbia ancora incastonato nella superficie della vernice suggerisce il vento gelido e la nebbia salina che vorticano intorno a Monet mentre lavorava all'aperto in una giornata invernale in riva all'oceano.
Il surf agitato non era raro a Étretat, dove il fondale oceanico di ciottoli scende molto ripidamente, vicino alla riva.
Monet fece di questa risacca martellante una caratteristica centrale della sua pittura, e questo motivo si adattava perfettamente alla pennellata più vigorosa che impiegò nei primi anni Ottanta dell'Ottocento. | Fonte: © National Gallery of Victoria, Melbourne
Claude Monet | Barca a vela | Musée Marmottan di Parigi
Claude Monet | Soleil couchant à Etretat, 1883
Claude Monet | Tempête sur les Côtes de Belle-Île, 1886
Claude Monet | Waves Braking, 1881 | California Palace of the Legion of Honor
Claude Monet | Low Tide at Varengeville, 1882 | Museo Nacional Thyssen-Bornemisza
Claude Monet | Seascape, Storm | Bridgeman Art Library
Claude Monet | Fishing nets at Pourville | Kunstmuseum, Den Haag, Paesi Bassi
Claude Monet | La Pointe de la Hève at Low Tide | Kimbell Art Museum
Claude Monet | Shadows on the Sea. The Cliffs at Pourville, 1882 | Ny Carlsberg Glyptotek, København, Danimarca
In his treatment of the sea surface Monet’s Impressionist technique can be seen fully developed.
Shadows, reflections and movements are depicted in a series of short, curved brushstrokes in pure, unmixed pigments.
If one examines the painting from a distance while peering with half-open eyes, the elements flow together into an optic unity and the painting’s surface seems almost to vibrate - precisely as on a hot summer day by the sea, where the surface of the water is broken by the wind to become a million small, flashing mirrors.
It is this impression Monet wishes to convey, just as he experienced it that day on the cliffs at Pourville in 1882.
Claude Monet | Shadows on the Sea. The Cliffs at Pourville, 1882 | Ny Carlsberg Glyptotek, København, Danimarca
Nel suo trattamento della superficie marina la tecnica impressionista di Monet può essere vista pienamente sviluppata.
Ombre, riflessi e movimenti sono rappresentati in una serie di pennellate corte e curve in pigmenti puri e non miscelati.
Se si osserva il dipinto da lontano scrutando con gli occhi semiaperti, gli elementi confluiscono in un'unità ottica e la superficie del dipinto sembra quasi vibrare – proprio come in una calda giornata estiva in riva al mare, dove la superficie dell'acqua è rotto dal vento per diventare un milione di piccoli specchi lampeggianti.
È questa l'impressione che Monet desidera trasmettere, proprio come l'ha vissuta quel giorno sulle scogliere di Pourville nel 1882.
Claude Monet | The Cliff of Aval, Etrétat, 1885 | Israel Museum, Jerusalem
Claude Monet | Regatta at Sainte-Adresse, 1867 | Metropolitan Museum of Art
Monet spent the summer of 1867 at Sainte-Adresse, a well-to-do suburb of Le Havre on the Normandy coast.
On June 25, he reported that he had about twenty pictures under way, noting, "Among the seascapes, I am doing the regattas of Le Havre with many figures on the beach and the outer harbor covered with small sails".
This sunny regatta, watched at high tide by well-dressed bourgeois, seems to have been conceived as a pair with The Beach at Sainte-Adresse (Art Institute of Chicago), an overcast scene at low tide, showing fishing boats hauled onto the beach, peopled with sailors and workers. | Source: © The Metropolitan Museum of Art
Claude Monet | Regatta at Sainte-Adresse, 1867 | Metropolitan Museum of Art
Monet trascorse l'estate del 1867 a Sainte-Adresse, un sobborgo benestante di Le Havre, sulla costa della Normandia.
Il 25 giugno riferì di avere una ventina di foto in corso, annotando: "Tra i paesaggi marini, sto facendo le regate di Le Havre con molte figure sulla spiaggia e l'avamporto coperto di piccole vele".
Questa regata assolata, osservata con l'alta marea da borghesi ben vestiti, sembra essere stata concepita in coppia con The Beach at Sainte-Adresse (Art Institute of Chicago), una scena nuvolosa con la bassa marea, che mostra barche da pesca trainate sulla spiaggia, popolato di marinai e operai. | Fonte: © The Metropolitan Museum of Art
Claude Monet | Argenteuil Basin at Sunset, 1874 | Philadelphia Museum of Art
Claude Monet | Marine, "Pourville", 1881
Claude Monet | Fécamp, seaside, 1881 | MuMa Museum of modern art André Malraux, Le Havre, France