Each summer between 1879 and 1882 Pierre-Auguste Renoir traveled to Wargemont near Dieppe on the Normandy coast to visit his friend and patron Paul Bérard.
Renoir and Bérard, a banker and French diplomat, had met in 1878, when the artist was still struggling to find collectors for his Impressionist canvases.
Renoir and Bérard quickly formed a bond, leading to numerous commissioned portraits of the financier’s children and affording the artist a comfortable place to go for the summer well removed from the oppressive heat of Paris.
Pierre-Auguste Renoir | The Wave, 1882 | Dixon Gallery and Gardens, Memphis, United States
Renoir produced more than portraits during his summers on the Normandy shore. He also completed a series of seascapes that represent some of the more audacious and experimental work of his career.
During his last summer at Wargemont in 1882 he painted The Wave, a view of the English Channel, churning with unusual fury as the sky goes dark from a storm and distant sailboats make for safe harbor.
Renoir would appear to be literally standing in the surf as he renders the immediacy and force of a wave crashing onto the shoreline.
He captures its fleeting nature with the deft use of a palette knife, building up layers of buttery impasto that swirl into foam, sand, and mist. | Source: © Dixon Gallery and Gardens, Memphis, United States
Pierre-Auguste Renoir | The Wave, 1882 (detail) | Dixon Gallery and Gardens, Memphis, United States
Ogni estate, tra il 1879-1882, Pierre-Auguste Renoir si recava a Wargemont vicino a Dieppe, sulla costa della Normandia, per visitare il suo amico e mecenate Paul Bérard.
Renoir e Bérard, banchiere e diplomatico francese, si erano conosciuti nel 1878, quando l'artista stava ancora lottando per trovare collezionisti per le sue tele impressioniste.
Renoir e Bérard formarono rapidamente un legame, portando a numerosi ritratti commissionati dei figli del finanziere e offrendo all'artista un luogo confortevole dove andare per l'estate ben lontano dal caldo opprimente di Parigi.
Renoir ha prodotto più che ritratti durante le sue estati sulla costa della Normandia.
Ha anche completato una serie di paesaggi marini che rappresentano alcuni dei lavori più audaci e sperimentali della sua carriera.
Pierre-Auguste Renoir | The Wave, 1882 (detail) | Dixon Gallery and Gardens, Memphis, United States
Durante la sua ultima estate a Wargemont nel 1882 dipinse L'onda, una veduta del Canale della Manica, agitato da una furia insolita mentre il cielo si oscura a causa di una tempesta e le barche a vela lontane creano un porto sicuro.
Renoir sembrerebbe letteralmente in piedi nella risacca mentre rende l'immediatezza e la forza di un'onda che si infrange sulla battigia.
Ne cattura la natura fugace con l'uso abile di una spatola, costruendo strati di impasto burroso che si trasformano in schiuma, sabbia e nebbia. | Fonte: © Dixon Gallery and Gardens, Memphis, United States
Pierre-Auguste Renoir | The Wave, 1882 (detail) | Dixon Gallery and Gardens, Memphis, United States