Myron G. Barlow (1873-1937) was raised in Detroit, Michigan and remained deeply associated with that city even after he moved to France, where he lived for most of his life.
His artistic career began during his teen years, when formal art training at the Detroit Museum School and at the Chicago Art Institute.
He then traveled to Europe and enrolled in the Ecole des Beau-Arts, Paris in the atelier of Jean-Leon Gérome.
Evidently, beginning early in his career, Barlow favored genre subjects in general, and he showed a number of these at the Pennsylvania Academy of Fine Arts, where he exhibited almost every year from 1903 to 1910.
Similarly, he showed paintings at the National Academy of Design in New York in 1907 and 1916.
His Parisian experience was enhanced by study at the Academie Colarossi and, in 1898, by the first of many trips to Holland.
Copying paintings in the Rijksmuseum, Barlow discovered Vermeer, from whose work he derived much inspiration.
Like Vermeer, one of Barlow's favorite artistic themes became the depiction of figures, often female and usually set in an interior; frequently isolated and motionless, surrounded by a dream-like atmosphere rendered in a single, dominant tonality, often blue.
Certainly some of these considerations pertain to many of Barlows paintings including, "A Quiet Moment" Knitting in the Garden".
The artist's sensitivity to subtle human emotion is apparent as the woman, casually strolling through the garden, is caught in a moment of thoughtful reverie.
The traditional aspects of the work contrast not only with the looser, more modern brushwork that surrounds the figure but also with the very shape of the canvas itself, which is square.
The isolation of this young woman and that of many of Barlow's subjects was a reflection of the artist's own life.
Around 1900, he discovered the French vilage of Trepied in the Artois and moved there, living alone for many years.
He transformed a peasant's house into his studio and took to posing his models against a background of poppies in the bright sunlight of his garden.
By 1914, it was noted that he was one of the oldest members of the expatriate colony in Trepied. | © U.S. Department of State
Myron G. Barlow (1873-1937) è cresciuto a Detroit, Michigan ed è rimasto profondamente associato a questa città anche dopo essersi trasferito in Francia, dove ha vissuto per la maggior parte della sua vita.
La sua carriera artistica è iniziata durante la sua adolescenza, durante la formazione artistica presso la Detroit Museum School ed al Chicago Art Institute.
Successivamente si reca in Europa e si iscrive all'Ecole des Beau-Arts di Parigi nell'atelier di Jean-Leon Gérome.
Evidentemente, all'inizio della sua carriera, Barlow prediligeva i soggetti di genere in generale, e ne esponeva un certo numero alla Pennsylvania Academy of Fine Arts, dove esponeva quasi ogni anno dal 1903-1910.
Allo stesso modo, ha mostrato dipinti alla National Academy of Design di New York nel 1907 e nel 1916.
La sua esperienza parigina fu arricchita dagli studi all'Academie Colarossi e, nel 1898, dal primo di tanti viaggi in Olanda.
Copiando dipinti nel Rijksmuseum, Barlow scoprì Vermeer, dal cui lavoro trasse molta ispirazione.
Come Vermeer, uno dei temi artistici preferiti di Barlow divenne la rappresentazione di figure, spesso femminili e solitamente ambientate in un interno; spesso isolate ed immobili, circondate da un'atmosfera onirica resa in un'unica tonalità dominante, spesso blu. Certamente alcune di queste considerazioni riguardano molti dei dipinti di Barlow, tra cui: "A Quiet Moment; Knitting in the Garden".
La sensibilità dell'artista alle sottili emozioni umane è evidente mentre la donna, passeggiando casualmente per il giardino, è colta in un momento di meditata fantasticheria.
Gli aspetti tradizionali dell'opera contrastano non solo con la pennellata più sciolta e moderna che circonda la figura, ma anche con la forma stessa della tela, che è quadrata. L'isolamento di questa giovane donna e quello di molti dei soggetti di Barlow erano un riflesso della vita dell'artista.
Intorno al 1900, scoprì il villaggio francese di Trepied nell'Artois e vi si trasferì, vivendo da solo per molti anni.
Ha trasformato la casa di un contadino nel suo studio e ha iniziato a posare le sue modelle su uno sfondo di papaveri alla luce del sole del suo giardino.
Nel 1914 fu notato che era uno dei membri più anziani della colonia di espatriati a Trepied.