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Roderic O’Conor | Post-Impressionist painter

From National Gallery of Ireland:

Although he was born in Ireland, and attended art school in Dublin, Roderic O’Conor’s (1860-1940) work only became more widely known in Dublin in the late 1950s.
Much of O’Conor’s career was spent in Belgium and France: after attending the Dublin Metropolitan School of Art and the Royal Hibernian Academy Schools, he travelled first to the Académie Royale des Beaux-Arts in Antwerp, and later attended the atelier of Charles Carolus-Duran in Paris.



Experimenting with the techniques of impressionism, neo-impressionism and pointillis, O’Conor spent time at the artists’ colonies in Grez-sur-Loing and Pont-Aven.
In the latter of these, the artist came into contact with the circle of Paul Gauguin (1848-1903.
The two artists first met in 1894, and became friends.
O’Conor exhibited with Gaugin, Pierre Bonnar, Paul Sérusie and the other leading artists at the ‘Exposition des Peintres Impressionistes et Symbolistes’ in the 1890s.
From 1903, O’Conor’s subject matter moved away from the depiction of Breton life to female figures, portraits and still-lives.
He became immersed in cultural life in Paris, particularly with an exclusive set of British expatriates that included Clive Bell, Arnold Bennett and Somerset Maugham.
In 1933, O’Conor married his partner Henrietta (Renée) Honta, who had often modelled for the artist.
The couple lived in France and Spain, and the artist died at their home in Cagnes-sur-Mer in 1940. | © National Gallery of Ireland


























Sebbene sia nato in Irlanda ed abbia frequentato la scuola d'arte a Dublino, il lavoro di Roderic O'Conor divenne più conosciuto a Dublino solo alla fine degli anni '50.
Gran parte della carriera di O'Conor è stata trascorsa in Belgio e Francia: dopo aver frequentato la Dublin Metropolitan School of Art e la Royal Hibernian Academy Schools, si è recato prima all'Académie Royale des Beaux-Arts di Anversa, e successivamente ha frequentato l'atelier di Charles Carolus-Duran a Parigi.
Sperimentando con le tecniche dell'impressionismo, del neoimpressionismo e del pointillisme, O'Conor ha trascorso del tempo presso le colonie di artisti a Grez-sur-Loing e Pont-Aven.
In quest'ultimo di questi l'artista entra in contatto con la cerchia di Paul Gauguin (1848-1903).


I due artisti si incontrarono per la prima volta nel 1894 e divennero amici.
O’Conor ha esposto con Gaugin, Pierre Bonnard, Paul Sérusier ed altri importanti artisti all'"Exposition des Peintres Impressionistes et Symbolistes" negli anni Novanta dell'Ottocento.
Dal 1903, gli argomenti di O’Conor si sono spostati dalla rappresentazione della vita bretone a figure femminili, ritratti e nature morte.
Si è immerso nella vita culturale di Parigi, in particolare con un gruppo esclusivo di espatriati britannici che includeva Clive Bell, Arnold Bennett e Somerset Maugham.
Nel 1933, O'Conor sposò la sua compagna Henrietta (Renée) Honta, che aveva spesso modellato per l'artista.
La coppia visse in Francia e Spagna e l'artista morì nella loro casa di Cagnes-sur-Mer nel 1940.