Louis Ritman was an American impressionist painter.
He is best known for his female figures, painted in a fashion similar to that of his friends Frederick Carl Frieseke, Lawton S. Parker and Richard E. Miller, all American artists who studied and lived in France.
Ritman was born in Kamianets-Podilskyi, Russia (now Ukraine), and moved with his family to Chicago around 1900.
He took a drawing class at Hull House, then attended the Art Institute’s school, the Chicago Academy of Fine Arts, and briefly the Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Philadelphia.
In 1909 moved to the École des Beaux-Arts in Paris at the advice of Parker to continue his studies.
Ritman was a member of the second generation of American artists to work in Giverny, where he first painted in 1911 and would continue to summer for the next twenty years.
He and his contemporaries preferred the female figure as their subject, painted in dappled sunlight or in chromatic interiors.
While his work bears strong similarities to Frieseke's, art historian William H. Gerdts notes "an appealing wistfulness which is also quite distinct".
The influence of Paul Cézanne may be seen in the more structural, blocky brushstrokes of paintings after the mid- 1910s.
In 1929 Ritman returned to the United States to instruct at the School of the Art Institute of Chicago, yet continued to visit France until the end of his life.
He died in Winona, Minnesota. | © Wikipedia
Louis Ritman (1889-1963) fu un pittore impressionista Americano.
È noto soprattutto per le sue figure femminili, dipinti simili a quelli dei suoi amici Frederick Carl Frieseke, Lawton S. Parker e Richard E. Miller, tutti artisti Americani che hanno studiato e vissuto in Francia.
Ritman è nato a Kamianets-Podilskyi, in Russia (ora Ucraina), e si è trasferito con la sua famiglia a Chicago intorno al 1900.
Ha frequentato un corso di disegno a Hull House, poi ha frequentato la scuola dell'Art Institute, la Chicago Academy of Fine Arts, e brevemente La Pennsylvania Academy of Fine Arts di Filadelfia.
Nel 1909 si trasferì all'École des Beaux-Arts di Parigi su consiglio di Parker per continuare i suoi studi.
Ritman fa parte della seconda generazione degli artisti Americani che hanno lavorato a Giverny, dove Lui dipinse per la prima volta nel 1911 e dove sarebbe tornato ogni estate per i successivi vent'anni.
Lui ed i suoi contemporanei preferivano la figura femminile come soggetto, dipinta alla luce del sole pezzato od in interni cromatici.
Mentre il suo lavoro ha forti somiglianze con quello di Frieseke, lo storico dell'arte William H. Gerdts nota "un'attraente malinconia che è anche abbastanza distinta".
Nel 1929 Ritman tornò negli Stati Uniti per istruire alla School of the Art Institute di Chicago, ma continuò a visitare la Francia fino alla fine della sua vita.
È morto a Winona, nel Minnesota.