Henri Fantin-Latour (French painter🎨, 1836-1904) underwent a striking evolution over the course of his career, starting out as a member of the Realist avant-garde before creating anti-Realist, fantastic compositions in the 1870s.
This masterful pastel honoring the late French Romantic composer Hector Berlioz is part of the proto-Symbolist “imaginative projects” developed by Fantin-Latour around 1875. | © The Art Institute of Chicago
Il pittore Francese Henri Fantin-Latour (1836-1904)🎨 ha subito una straordinaria evoluzione nel corso della sua carriera, iniziando come membro dell'avanguardia realista prima di creare composizioni anti-realiste e fantastiche negli anni 1870.
Questo magistrale pastello in onore del compositore romantico tardo francese Hector Berlioz fa parte dei proto-simbolisti "progetti fantasiosi" sviluppati da Fantin-Latour intorno al 1875. | © The Art Institute of Chicago
Henri Fantin-Latour | Centenary of Hector Berlioz, 1903
Henri Fantin-Latour | Hommage a Berlioz
Henri Fantin-Latour | Lelio - The Aeolian Harp from Hector Berlioz - Sa Vie Et Ses Oeuvres, 1888
Henri Fantin-Latour | Hector Berlioz - Sa Vie Et Ses Oeuvres, 1888
French composer Hector Berlioz’s Symphonie Fantastique is an epic composition that tells the story of an artist’s unrequited love for a beautiful woman, who was probably based on the Irish actress Harriet Smithson.
Here, Henri Fantin-Latour paid homage to the symphony’s second movement, in which the artist, at right, tries to gain the attention of his beloved as the guests of the ball mingle in the background.
Henri Fantin-Latour | Symphonie Fantastique | A-Ball from Hector Berlioz - Sa Vie Et Ses Oeuvres, 1888
Symphonie Fantastique del compositore francese Hector Berlioz è una composizione epica che racconta la storia dell'amore non corrisposto di un artista per una bella donna, probabilmente basata sull'attrice irlandese Harriet Smithson.
Qui, Henri Fantin-Latour ha reso omaggio al secondo movimento della sinfonia, in cui l'artista, a destra, cerca di attirare l'attenzione della sua amata mentre gli ospiti della palla si mescolano sullo sfondo.