Henry Tonks, FRCS (9 April 1862 - 8 January 1937) was a British surgeon and later draughtsman and painter of figure subjects, chiefly interiors, and a caricaturist.
He became an influential art teacher.
He was one of the first British artists to be influenced by the French Impressionists; he exhibited with the New English Art Club, and was an associate of many of the more progressive artists of late Victorian Britain, including James McNeill Whistler, Walter Sickert, John Singer Sargent and George Clausen.
From 1888 he studied in the evenings at Westminster School of Art, under Frederick Brown. He exhibited paintings with the New English Art Club from 1891 and became a member of the Club in 1895.
Brown became Slade Professor of Fine Art at University College, London in 1892, and Tonks started to teach at the Slade School of Fine Art. Tonks became "the most renowned and formidable teacher of his generation".
Pupils of Tonks at the Slade included Winifred Knights, David Bomberg, William Lionel Clause, Mukul Dey, Ian Fairweather, Mark Gertler, Harold Gilman, Spencer Gore, Edna Clarke Hall, Augustus John, Gwen John, Percy Wyndham Lewis, Hyam Myer, William Orpen, Isaac Rosenberg, Stanley Spencer and Rex Whistler. His sarcasm there drove F. M. Mayor's sister Alice to leave before completing her training.
His student Paul Nash recalled Tonks' withering manner:
"Tonks cared nothing for other authorities and he disliked self-satisfied young men….
His surgical eye raked my immature designs.
With hooded stare and sardonic mouth, he hung in the air above me, like a tall question mark, moreover… of a derisive, rather than an inquisitive order.
In cold discouraging tones he welcomed me to the Slade. It was evident he considered that neither the Slade, nor I, was likely to derive much benefit".
Henry Tonks | portrait of Auguste Rodin, 1914
Henry Tonks (1862 -1937) è stato un pittore ed insegnante Britannico.
Prima di intraprendere la carriera artistica si era laureato in medicina ed aveva esercitato la professione di chirurgo.
Solo in seguito si impegnò come pittore, disegnatore e caricaturista e divenne un influente insegnante presso la Slade School of Fine Art.
Oltre che un valido professore, Tonks fu un eccellente disegnatore ed un buon pittore, che abbinò la conoscenza dell'anatomia con interessanti effetti di luce: le opere di Tonks hanno spesso un carattere intimista e rappresentano principalmente interni illuminati di luce calda.
Nei dipinti ad olio le sue immagini appaiono spesso piuttosto laboriose, in parte anche a causa dell'utilizzo di una particolare tecnica, detta 'Tonking' , che prevedeva l'uso di materiale assorbente per asciugare l'olio in eccesso sulla tela al termine di ogni giornata di lavoro, in modo da ottenere una superficie asciutta per la sessione successiva.
Il suo lavoro più noto è probabilmente 'Saturday Night in The Vale'(1928-1929, Tate Gallery, Londra), che mostra il romanziere e critico George Moore mentre legge ad alta voce in una riunione nello studio di Tonks a 'The Vale', Chelsea.
Moore in realtà si lamentò che era stato effigiato come un 'vecchio flaccido', mentre Tonks si era raffigurato come un giovane ed elegante 'semidio'.
Nel 1930 fu pubblicato il volume di Harold Gillies, "Plastic Surgery of the Face" (Chirurgia plastica del volto), illustrato con i disegni a pastello di Henry Tonks, realizzati durante la guerra e raffiguranti le lesioni facciali dei soldati feriti.
L'estremo realismo dei disegni creò molto scalpore e aspre discussioni. Gli originali furono in seguito acquistati dal Royal College of Surgeons of England.
Negli ultimi anni i pastelli di Tonks sono stati esposti in varie mostre: "Henry Tonks: Art and Surgery" alla 'Strang Print Room' della 'University College di Londra' nel 2002; "Faces of Battle" presso il 'National Army Museum' nel 2008; "Soldiers with Facial Wounds", 1916-18, sezione della mostra "The Great War in Portraits", organizzata presso la 'National Portrait Gallery' nel 2014, in occasione del centenario della prima guerra mondiale. | © Wikipedia