Marie Bashkirtseff, original name Mariya Konstantinovna Bashkirtseva, (born November 12 [November 24, New Style], 1858, Gavrontsy, Poltava, Ukraine, Russian Empire - died October 19 [October 31], 1884, Paris, France), Russian émigré best known for her sensitive and girlishly candid autobiography in French, Journal de Marie Bashkirtseff, avec un portrait, 2 vol. (1887). Though her diary is justly responsible for her reputation, she was also a highly talented visual artist and a high-spirited feminist.
Bashkirtseff was the daughter of Russian minor nobility, and she spent a peripatetic childhood with her mother - her parents had separated after two years of marriage - in Germany and on the Riviera until they settled in Paris.
She was fluent in Russian and French and learned Italian and English as well. She began to study art seriously in 1876.
Her earliest artistic inclination, toward a singing career, was permanently closed to her when, in 1877, she lost her voice while suffering from the effects of tuberculosis misdiagnosed as chronic laryngitis.
She then turned her full efforts to visual art, and in 1877 she moved to Paris so that she could study at the Académie Julian.
She also studied painting at the Robert-Fleury studio in Paris, and in 1880 her painting Young Woman Reading “The Question of Divorce” (1880) was accepted for exhibition in the Salon.
Another painting, a portrait of the women students in Julian’s studio, was accepted in 1881, and a pastel portrait -Portrait of Dina Babanine- and two oil paintings Portrait of Irma🎨 and Jean and Jacques🎨, were exhibited in 1883; the pastel won an honourable mention.
Among her best-known works are the paintings The Umbrella (1883)🎨 and A Meeting (1884)🎨 and a bronze statue, Nausicaa’s Pain (1884).
A Meeting was shown in the Salon of 1884, shortly before Bashkirtseff died of tuberculosis.
A Meeting, 1884
Between 1877 and 1884 she made some 230 works of art, chiefly paintings and drawings.
Bashkirtseff’s diary, begun in her early adolescence, offers a frank picture of her artistic and emotional development and a strikingly modern psychological self-portrait of a young, gifted mind in the process of development.
The earliest version of the diary, edited by André Theuriet - the edition first translated into English in 1890 - contained her mother’s redactions and additions.
Not until the late 20th century was a copy of the full manuscript of the diary obtained from the Bibliothèque Nationale in Paris.
The complete translation was published in two volumes as I Am the Most Interesting Book of All: The Diary of Marie Bashkirtseff (1997) and Lust for Glory (2013); the latter volume is available only in electronic form. | Kathleen Kuiper © Encyclopædia Britannica
Marija Konstantinovna Baškirceva / Мария Константиновна Башкирцева, nota soprattutto come Marie Bashkirtseff (Gavroncy, 24 novembre 1858 - Parigi, 31 ottobre 1884), è stata una diarista, pittrice e scultrice russa, che visse e lavorò in Francia.
Passa la sua infanzia con la madre, separata da suo padre, nella regione di Kharkov.
Dopo alcuni soggiorni a Vienna, Baden e Ginevra, si trasferisce a Nizza nel 1871, a Promenade des Anglais 63 (ora Gloria Mansions III) con la sua famiglia, all'eta'di 12 anni.
Marie Bashkirtseff si lancia nella letteratura dall'eta'di 14 anni, iniziando a scrivere il suo diario che contribuirà in gran parte alla sua celebrità.
Interessata di conoscenza, Marie Bashkirtseff studia l'inglese, il tedesco, l'italiano, il greco ed il latino, si dedica alla musica e si interessa agli autori classici e contemporanei. Nonostante le pressioni del suo ambiente che vorrebbe vederla sposa, vuole vivere, gradire, essere gradita e potere dedicarsi all'arte, la sua passione.
Costretta dalla tubercolosi a lasciare la musica, Marie Bashkirtseff si orienta verso la pittura. che studia all'Académie Julian, una delle rare scuole ad accettare le donne, dove entra nel 1877.
Nel 1884, espone un ritratto di bambini della baraccopoli di Parigi intitolato "The Meeting" ed un ritratto a pastello di suo cugino, per il quale ha ricevuto una menzione d'onore.
Le opere più famose di Bashkirtseff sono The Meeting🎨 (ora al Musée d'Orsay, Parigi) ed In the Studio🎨, un ritratto dei suoi colleghi artisti al lavoro.
Sebbene un gran numero di opere di Bashkirtseff siano state distrutte dai nazisti durante la seconda guerra mondiale, almeno 60 sopravvisero.
Nel 2000, una mostra statunitense intitolata "Superare tutti gli ostacoli: Le donne dell'Accademia Julian" presentava opere di Bashkirtseff e delle sue compagne di scuola.
Come pittrice, Bashkirtseff ha preso spunto dall'ammirazione del suo amico pittore Jules Bastien-Lepage🎨 per il realismo ed il naturalismo.
Laddove Bastien-Lepage aveva trovato la sua ispirazione nella natura, Bashkirtseff si rivolse alla scena urbana, scrivendo:
"Non dico nulla dei campi perché Bastien-Lepage regna su di loro come un sovrano, ma le strade, tuttavia, non hanno ancora avuto il loro. .. Bastien".
Per sfortuna, entrambi gli artisti cedettero prematuramente alla malattia cronica nello stesso anno, e le ultime pagine del diario di Bashkirtseff registrarono le sue visite al pittore morente.
Morire di tubercolosi all'età di 25 anni, Bashkirtseff e'vissuta abbastanza a lungo da diventare una potenza intellettuale di Parigi nel 1880.
Ha scritto numerosi articoli per il giornale femminista di Hubertine Auclert La Citoyenne nel 1881 con il nome di Pauline Orrel.
Intrattenne corrispondenza con Guy de Maupassant. Nel 1873 iniziò la redazione del proprio diario, pubblicato postumo nel 1885.
Una delle sue frasi famose è:
"Amiamo i cani, amiamo solo cani!. Uomini e gatti sono creature indegne"!
Bashkirtseff morì a Parigi nel 1884 e fu sepolta a Cimetière de Passy, Parigi. Il suo monumento è uno studio di artisti a grandezza naturale che è stato dichiarato monumento storico dal governo francese.
Le sue opere comprendono un centinaio di quadri, che sono ora in mostra a San Pietroburgo, Mosca, Atene, Chicago, Amsterdam, attraverso la Francia con Parigi - Musee d'Orsay - il Petit Palais e Nizza -Musee Jules Cheret.