Jan Gossart, also called Jan Gossaert or Jan Mabuse, (born c. 1478, Maubeuge?, France - died October 1, 1532, Antwerp?), Netherlandish painter who was one of the first artists to introduce the style of the Italian Renaissance🎨 into the Low Countries.
Gossart is most likely to be identified with Jennyn van Hennegouwe, who is registered as a master in the Guild of St. Luke at Antwerp in 1503.
His most important early work extant is the Adoration of the Kings, which is painted in the ornate style of the Antwerp school. Other early works, such as Jesus, the Virgin, and the Baptist, reflect his interest in the works of Jan van Eyck and Albrecht Dürer🎨. Another early work, famous for its sense of mood, is the Agony in the Garden.
In 1508 Gossart accompanied his employer, Philip of Burgundy, to Italy, where he was strongly impressed by the art of the High Renaissance🎨.
After his return from Italy in 1509, he continued to study Italian art through the engravings of Marcantonio Raimondi and Jacopo de’ Barbari. Gossart’s subsequent work shows a continuous effort to develop a fully Italianate style. This is evident in such works as the Neptune and Amphitrite (1516) and the Hercules and Deianira (1517), in which his early, complex designs have given way to a comparatively simple and direct conception.
Sculpturesque figures become common in Gossart’s later paintings, but they seldom avoid the stiff quality of his earlier figures. In his Danae, Gossart employs an elaborate architectural setting as a foil for the figure, a device he frequently used. Throughout his life, he retained the lapidary technique and careful observation that were traditional in Netherlandish art.
Gossart was also a renowned portrait painter. His portraits, such as the Charles de Bourgogne, Eleanor of Austria (c. 1525), and Jean Carondelet (1517), reveal his facility for psychological perception and are particularly notable for their expressive depiction of hands. | © Encyclopædia Britannica, Inc.
Gossaert ‹gℎòsaart› (o Gossart), Jan, detto Mabuse - Pittore fiammingo (Wijckbij-Durstede, Utrecht, 1472 circa, secondo altri probabilmente Maubeuge 1478 - Middelburg tra il 1533-1536).
Dopo le prime opere di chiara tradizione olandese, la sua arte risentì degli influssi del Rinascimento🎨 italiano, come attestano il preziosissimo trittico Malvagna (1510, Palermo, Museo), dipinto con finezza di miniatore, e, più compiutamente, S. Luca che dipinge la Vergine (1515, Vienna, Kunsthistorisches Museum), in cui reminiscenze italiane si intrecciano ancora a motivi gotici e fiamminghi.
Eccellente ritrattista, si esercitò anche su temi mitologici (Nettuno e Anfitrite, 1516, Berlino, Gemäldegalerie) e, secondo il Guicciardini, fu "il primo che portò d'Italia l'arte del dipingere storie e poesie con figure".
- Vita
Attivo ad Anversa (1503-07), accompagnò a Roma (1508-09) il suo protettore, Filippo di Borgogna, con l'incarico di disegnare antichità; fu anche a Firenze, Verona e Venezia.
Tornato nei Paesi Bassi, lavorò a Bruges e, dal 1515 circa, ancora per Filippo di Borgogna, per il nipote di questo, Adolfo, e occasionalmente per altre eminenti personalità.
- Opere
Le sue prime opere (Agonia nell'orto degli ulivi, Berlino, Staatliche Museen; Adorazione dei Magi, Londra, National Gallery) rivelano la sua formazione, avvenuta probabilmente a Bruges, ma anche il forte ascendente su lui esercitato dall'arte di Dürer🎨 che, insieme con l'opera di J. de Barbari, continuò a essere per G. un filtro particolare dell'arte classica.
Con il già citato trittico Malvagna, dove reminiscenze italiane si intrecciano ancora a motivi gotici e fiamminghi, e ancor più con S. Luca che dipinge la Vergine (1515, Vienna, Kunsthistorisches Museum) e i vari dipinti di tema mitologico (oltre al Nettuno e Anfitrite si ricorda Danae, 1527, Monaco, Alte Pinakothek), caratterizzati da una resa scultorea delle figure e dalle rinascimentali ambientazioni architettoniche, G. inaugurò il corso italianeggiante della pittura fiamminga.
Fu anche notevole ritrattista (Jean Carondelet, 1517, Parigi, Louvre; I figli di Cristiano II di Danimarca, Hampton Court; ecc.). | © Treccani