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Camille Pissarro | Rue Saint-Honoré, in the afternoon. Effect of rain, 1897

Rue Saint-Honoré, dans l'après-midi. Effet de pluie ("Rue Saint-Honoré, in the afternoon. Effect of rain") is an 1897 oil painting by Camille Pissarro.
The work was made towards the end of Pissarro's career, when he abandoned his experiments with Pointillism and returned to a looser Impressionist style.
It is part of a series of works that Pissarro made in 1897-98 from a window of the Grand Hôtel du Louvre, looking down across the edge of the Place du Théâtre Français (now the Place André-Malraux) and along the rue Saint-Honoré, portraying the people, carriages and buildings, the trees, fountains and streetlamps, in an early afternoon shower of rain.

Camille Pissarro | Rue Saint-Honoré, in the afternoon. Effect of rain, 1897 | Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Other paintings in the series depict a similar scene in morning sunlight, or in the shadows of the evening.
The painting measures 81 cm × 65 cm (32 in × 26 in).
The painting has been displayed at the Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid since the museum opened in 1992.
It had been bought by Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza at the Hahn Gallery in New York in 1976, from an American collector who bought it at the Knoedler Gallery in New York in 1952.

In 1993, the baron sold it with the rest of his collection of 775 works to the Spanish state for US$350 million.
A claim that the painting was Nazi looted art was dismissed by US federal courts in 2019 and 2020, on the grounds that the law of Spain applied.

However, in September 2021, the U.S. Supreme Court accepted certiorari to review that decision, and on 21 April 2022, the Court ruled that the lower courts had incorrectly applied federal common law to apply Spanish law when they should have applied the law of California, and remanded the case for further proceedings.
On January 9, 2024, the federal intermediate appellate court ruled in favor of the Museo Thyssen-Bornemisza by holding that California would apply its law on conflict of laws in such a way as to defer to the law of Spain.











- "When you do a thing with your whole soul and everything that is noble within you, you always find your counterpart".

- "It is absurd to look for perfection".

- "Quando fai una cosa con tutta la tua anima e con tutto ciò che è nobile dentro di te, trovi sempre la tua controparte".


"Work at the same time on sky, water, branches, ground, keeping everything going on an equal basis... Don't be afraid of putting on colour... Paint generously and unhesitatingly, for it is best not to lose the first impression".

"Lavora allo stesso tempo su cielo, acqua, rami, terra, mantenendo tutto su basi uguali... Non aver paura di mettere colore... Dipingi generosamente, senza esitazione e non perdere la prima impressione".






















"Rue Saint-Honoré, nel pomeriggio. Effetto di pioggia" è un dipinto ad olio del 1897 di Camille Pissarro.
L'opera fu realizzata verso la fine della carriera di Pissarro, quando abbandonò i suoi esperimenti con il puntinismo e tornò a uno stile impressionista più libero.
Fa parte di una serie di opere che Pissarro realizzò nel 1897-98 da una finestra del Grand Hôtel du Louvre, guardando verso il basso lungo il bordo di Place du Théâtre Français (ora Place André-Malraux) e lungo la rue Saint-Honoré, raffigurando persone, carrozze ed edifici, alberi, fontane e lampioni, sotto un acquazzone pomeridiano.
Altri dipinti della serie raffigurano una scena simile alla luce del sole del mattino o nelle ombre della sera.
Il dipinto misura 81 cm × 65 cm (32 pollici × 26 pollici).


Il dipinto è stato esposto al Museo Thyssen-Bornemisza di Madrid sin dall'apertura del museo nel 1992.
Era stato acquistato dal barone Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza alla Hahn Gallery di New York nel 1976, da un collezionista americano che lo aveva acquistato alla Knoedler Gallery di New York nel 1952.
Nel 1993, il barone lo vendette con il resto della sua collezione di 775 opere allo Stato spagnolo per 350 milioni di dollari.


Un'affermazione secondo cui il dipinto era arte saccheggiata dai nazisti è stata respinta dalle corti federali degli Stati Uniti nel 2019 e nel 2020, sulla base del fatto che si applicava la legge spagnola.
Tuttavia, nel settembre 2021, la Corte Suprema degli Stati Uniti ha accettato il certiorari per rivedere tale decisione ed il 21 aprile 2022, la Corte ha stabilito che le corti inferiori avevano applicato erroneamente il diritto comune federale per applicare la legge spagnola quando avrebbero dovuto applicare la legge della California e ha rinviato il caso per ulteriori procedimenti.


Il 9 gennaio 2024, la corte federale intermedia d'appello si è pronunciata a favore del Museo Thyssen-Bornemisza, sostenendo che la California avrebbe applicato la propria legge sui conflitti di leggi in modo tale da rinviare alla legge spagnola.