Renoir gives us the impression of surprising a conversation - as if in a snapshot, he catches the glances turned towards the man seen from the back. The young woman is looking away as if she were embarrassed. The foursome in the foreground is balanced by the group of five figures sketchily brushed in the background.
The Swing has many points in common with The Ball at the Moulin de la Galette. The two pictures were painted in parallel in the summer of 1876.
The models in The Swing, Edmond, Auguste Renoir's brother, the painter Norbert Goeneutte and Jeanne, a young woman from Montmartre, figure among the dancers in The Ball. The same carefree atmosphere infuses both pictures. As in The Ball, Renoir is particularly trying to catch the effects of sunlight dappled by the foliage.
Author: Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)*
Title: La balançoire [The Swing]
Date: 1876
Medium: Oil on canvas
Dimensions: H. 92; W. 73 cm
Current location: © Musée d'Orsay, dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
A young man seen from the back is talking to a young woman standing on a swing, watched by a little girl and another man, leaning against the trunk of a tree.
The quivering light is rendered by the patches of pale colour, particularly on the clothing and the ground. This particularly annoyed the critics when the painting was shown at the Impressionist exhibition of 1877.
The Swing nonetheless found a buyer - Gustave Caillebotte, who also bought The Ball at the Moulin de la Galette. | © Musée d'Orsay
Un uomo di spalle si rivolge ad una giovane donna in piedi su un'altalena, sotto gli occhi di una fanciulletta e di un altro uomo appoggiato ad un tronco d'albero.
Renoir ci dà l'impressione di sorprendere una conversazione: l'artista fissa, come in un'istantanea fotografica, il gioco di sguardi che convergono verso l'uomo di spalle. La giovane donna distoglie lo sguardo, come se provasse imbarazzo.
A questo quartetto in primo piano, corrisponde il gruppo dei cinque personaggi sullo sfondo che Renoir, con qualche pennellata, ha rapidamente tratteggiato.
L'altalena presenta molti punti in comune con Ballo al Moulin de la Galette. Le due tele sono state eseguite parallelamente nel corso dell'estate del 1876.
I modelli che hanno posato per L'Altalena, Edmond, fratello di Auguste Renoir, il pittore Norbert Goeneutte e Jeanne, una giovane di Montmartre, figurano anche tra i ballerini protagonisti dell'altro quadro. La stessa atmosfera di spensieratezza pervade le due opere. Come già nel Ballo, anche nel caso di L'altalena, Renoir ha soprattutto cercato di tradurre gli effetti di sole che illuminano la scena filtrati dal fogliame.
Le vibrazioni luminose sono rese per mezzo di macchie di colore chiare, specialmente sugli indumenti e in terra. Questi particolari non piacquero affatto ai critici quando il quadro fu esposto alla mostra impressionista del 1877.
Nonostante tutto, L'altalena riesce a trovare un acquirente: si tratta di Gustave Caillebotte, che comprò anche Ballo al Moulin de la Galette. | © Musée d'Orsay