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Cornelis de Vos | Mother and child, 1624

Cornelis de Vos (1584-1651) was born into a Catholic family in Hulst, near the border between Holland and Flanders. This area was hotly disputed during the Eighty Years War (1568–1648) and in 1596 the De Vos family moved to Antwerp, confirming their Flemish rather than Dutch heritage. Soon after, Cornelis became an assistant in the workshop of the Antwerp artist David Remeeus, securing the young man’s place in the Flemish artistic tradition.

With the departure of Anthony Van Dyck to England around 1620, and with Peter Paul Rubens also spending little time in Flanders, De Vos became the most prominent portrait painter in Antwerp. This was during a time of economic prosperity for Flanders that saw a spike in the demand for high quality contemporary art, particularly portraiture, with which the wealthy Flemish burghers decorated their homes. For the next twenty years De Vos specialised in painting innovative and lively portraits, group portraits and subject paintings.
Mother and child is typical of the portraits that De Vos made during the early phase of his mature style. At this time artists were often measured by the quality of their depiction of fabric and jewellery. Here De Vos has brilliantly portrayed the richness of the mother’s costume and he has eloquently captured the contrasting textures of silk, satin, brocade and lace. By combining very delicate painting with quite heavy impasto, De Vos has conveyed the tangible texture of different fabrics and embroidery.
In the early 1620s De Vos adopted a less reserved approach to portraiture by giving his sitters a degree of informality in gesture and pose. This is exemplified here in the relationship between the mother and child which is relaxed, natural and tender. Their intimacy provides great charm in what could have been a rather stiff and restrained portrait. | Laurie Benson © National Gallery of Victoria, Australia









Cornelis de Vos (1584-1651) nacque in una famiglia cattolica di Hulst, vicino al confine tra Olanda e Flanders. Questa zona è stata aspramente contestata durante gli Ottanta anni di guerra (1568-1648) e nel 1596 la famiglia De Vos si trasferì a Anversa, confermando la loro appartenenza fiamminga nel patrimonio olandese. Poco dopo, Cornelis divenne assistente nella bottega di Anversa dell'artista David Remeeus, assicurando posto del giovane nella tradizione artistica fiamminga.
Con la partenza di Anthony Van Dyck in Inghilterra intorno al 1620, e con Peter Paul Rubens anche spendendo poco tempo nelle Flanders, De Vos divenne il ritrattista più importante di Anversa. Questo è stato in un periodo di prosperità economica per le Fiandre che ha visto un picco della domanda per l'arte contemporanea di alta qualità, in particolare la ritrattistica, con il quale i borghesi fiamminghi ricchi decoravano le loro case. Per i prossimi venti anni De Vos si è specializzato nella pittura innovativa, i ritratti dal vivo, i ritratti di gruppo e dipinti soggetti.
Madre e figlio è tipico dei ritratti che De Vos ha fatto durante la prima fase del suo stile maturo. In questo momento artisti sono spesso misurata dalla qualità della loro rappresentazione di tessuto e bigiotteria. Qui De Vos ha brillantemente interpretato la ricchezza del costume della madre e lui ha eloquentemente catturato le texture contrastanti di seta, raso, broccato e pizzo. Grazie alla combinazione di pittura molto delicato con abbastanza pesante impasto, De Vos ha trasmesso la consistenza tangibile di diversi tessuti e ricami.
Nei primi anni 1620 De Vos ha adottato un approccio meno riservato alla ritrattistica, dando suoi modelli un grado di informalità nel gesto e posa. Questo è esemplificato qui nel rapporto tra la madre e il bambino, che è rilassato, naturale e tenero. La loro intimità offre grande fascino in quello che avrebbe potuto essere un ritratto piuttosto rigido e riservato. | Laurie Benson © National Gallery of Victoria, Australia