French painter Achille Laugé (1861-1944) was an Neo-Impressionist painter born in Arzens.
In 1882, he began his studies at the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts under the direction of French artists Alexandre Cabanel (1823-1889) and Jean-Paul Laurens (1838-1921).
In Paris, he met artist Aristide Maillol (French painter, 1861-1944), with whom he shared a studio and maintained a life-long exchange and friendship.
Laugé never followed his teachers’ methods and advice, and his work was considered radical for its time.
Influenced by French Neo-Impressionist painters Georges Seurat (1859-1891), Paul Signac (1863-1935) and Camille Pissarro (1831-1903), Laugé adopted elements of their style without aligning himself with Seurat’s strict and scientific method.
Laugé’s use of dots of color-or the Divisionist technique-evolved into a cross-hatching technique after 1896.
By 1905, he had adopted looser and larger strokes with thick impasto, a style reminiscent of the more traditional Impressionist approach.
Laugé exhibited at the Salon des Indépendants in 1894, and later that year at the Salon de Toulouse, together with Fench artists Pierre Bonnard (1867-1947), Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) and Édouard Vuillard (1868-1940).
Devant la fenêtre, 1899 - Achille Laugé
Laugé’s Pointillist painting Devant la Fenêtre (1899), which was rejected from the Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts in 1900, is now in the Musée National D’Art Moderne’s permanent collection in Paris.
Laugé’s work is held by several museums, including the Musée d’Orsay and the Musée du Louvre in Paris. | © Artnet Worldwide Corporation
Achille Laugé (1861-1944) è stato un pittore Neo-impressionista Francese, nato ad Arzens.
Nel 1882, ha iniziato gli studi presso l'Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, sotto la direzione di artisti francesi Alexandre Cabanel (1823-1889) e Jean-Paul Laurens (1838-1921).
A Parigi, conobbe artista Aristide Maillol (Francese, 1861-1944), con cui ha condiviso lo studio e mantenuto per tutta la vita una forte amicizia.
Laugé non ha mai seguito i metodi ed i consigli dei suoi insegnanti, infatti il suo lavoro è stato considerato radicale per il suo tempo.
Influenzato dai pittori Neo-Impressionisti francesi Georges Seurat (1859-1891), Paul Signac (1863-1935) e Camille Pissarro (1831-1903), Laugé adottò elementi del loro stile senza schierarsi con metodo rigoroso e scientifico di Seurat.
Uso di Laugé di punti di colori o il divisionista tecnica-evoluta in una tecnica tratteggio incrociato dopo 1896.
Nel 1905, egli aveva adottato colpi più libere e più grandi con impasto spesso, uno stile che ricorda l'approccio più tradizionale Impressionista.
Laugé espose al Salon des Indépendants nel 1894, e nello stesso anno al Salon de Toulouse, insieme agli artisti francesi Pierre Bonnard (1867-1947), Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), e Édouard Vuillard (1868-1940).
L'opera puntinista di Laugé Devant la Fenêtre (1899), che è stato respinto dal Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts nel 1900, fa parte ora della collezione permanente del Musée National d'Art Moderne di Parigi.
Il lavoro di Laugé è esposto da diversi musei, tra cui il Museo d'Orsay e il Musée du Louvre di Parigi.