The extended trips made by the artist to London (1875-1881) coincided with one of the happiest and most productive of his short life.
It was in London that De Nittis befriended artists such as Tissot, Millais, Leighton, Watts and Alma Tadema.
While in London he stayed with one of his patrons, the banker Kaye Knowles.
It was not just the physical aspects of these cityscapes that proved to be difficult to fully master, but London's distinctive light and atmosphere was a principal challenge for the artist.
Giuseppe De Nittis | Veduta di Londra (The Victoria Embankment, London), 1875 | Christie's
And so it had been for his predecessors, that had stood in the very same locations a few years earlier and encountered similar difficulties.
Monet, for example, painted a beautiful work of the Thames and Westminster in 1871, La Tamise et le Parlement, choosing to illustrate modernity through the chugging steamboats on the Thames, rather than the speeding carriages and fashionable ladies.
It is true that De Nittis' London views conveyed the unique climatic conditions and ambiance of the city in a way that had characterised his earlier Paris subjects, reflecting the technical innovations he had learned from the French Impressionists in the early 1870's, particularly from Edgar Degas, who had invited him to participate in the first Impressionist exhibition.
As Enrico Piceni wrote, `This painter of the deep Italian South, captured their Englishness better than they...(his London pictures) are amongst the most successful interpretations of the mood of a city and its inhabitants' (E. Piceni, `Giuseppe de Nittis', Three Italian Friends of the Impressionists, exh. cat., New York, 1984, p. 35).
With quick brushstrokes and luminous colour, De Nittis captured the essence of this bustling metropolis as elegant women and children scurry along the pavements and horse drawn carriages parade down the tree-lined avenues.
While the scene is almost photographic in quality, it uses an artful composition with strong verticals balancing the bold diagonals of the road and pavements, leading the eye back to the distant towers of the Houses of Parliament, the ultimate symbol of British power.
In a letter dated 25 June 1875, Vincent van Gogh wrote to his brother his reaction upon seeing one of De Nittis' paintings at Goupil:
`Several days ago we received a painting by De Nittis, a view of London with the bridge of Westminster and Parliament, every morning and every evening I have been in the habit of crossing the Westminster Bridge and I know the sun as it sets below Parliament, and the early morning, and winter with snow and fog. Looking at the painting I felt as if I loved London (quoted in M. B. Bonsante, `Immagini di Londra nella pittura di De Nittis', Giuseppe De Nittis, exh. cat., Florence, 1990, p. 49). | Source: © Christie's
Other works by Giuseppe De Nittis
Come membro fondatore del gruppo dei Macchiaioli italiani, le cui teorie sulla pittura rispecchiavano quelle sostenute dagli impressionisti francesi, Giuseppe De Nittis fu attratto da Parigi, il centro artistico della pittura contemporanea.
Un campione di ciò che Charles Baudelaire chiamava "l'eroismo della vita moderna", le sue immagini catturavano l'unicità intrinseca della città.
Fece subito amicizia con Degas che lo invitò a esporre alla prima mostra impressionista alla Galleria Nadar.
Mentre viveva a Parigi, De Nittis era diventato uno degli artisti rappresentati da Adolphe Goupil, un importante mercante d'arte di Parigi, dipingendo soggetti aneddotici altamente rifiniti che erano il repertorio del mercante, così come tele più impressioniste e avventurosamente composte di soggetti moderni.
Tuttavia, fu per il suo uso della prospettiva nei suoi schizzi ad olio che De Nittis fu accolto alla mostra impressionista del 1874 e per il quale sarebbe stato tenuto in grande stima dai suoi contemporanei.
L'uso di complessi dispositivi prospettici che l'artista impiegava nelle sue scene di strada parigine divenne una caratteristica forte nelle sue opere dipinte di Londra.
Viaggiò per la prima volta a Londra nel 1875, anno in cui fu dipinta Veduta di Londra (The Victoria Embankment, London).
De Nittis dipinse un certo numero di questi piccoli oli sulla vita cittadina a Londra, tutti i quali, nelle parole dello scrittore e caro amico dell'artista, Jules Clarétie `...sarebbero serviti come duraturi documenti storici della topografia e dell'atmosfera dei luoghi che dipinse...' con una risposta `...febbrile, turbata, raffinata...' allo spettacolo moderno e un atteggiamento cosmopolita malleabile `...ce Napolitain est...Parisien à Paris, comme il sera Londonner à Londres.'
È interessante notare che questo commento è rimasto vero e questa immagine rimane un documento storico del luogo raffigurato come si vede nella fotografia di questo luogo.
L'opera in questione può essere direttamente paragonata al Westminster Bridge II, una delle tre versioni del Westminster Bridge che l'artista eseguì durante il suo soggiorno a Londra.
I lunghi viaggi compiuti dall'artista a Londra (1875-1881) coincisero con uno dei più felici e produttivi della sua breve vita.
Fu a Londra che De Nittis strinse amicizia con artisti come Tissot, Millais, Leighton, Watts e Alma Tadema. Mentre era a Londra, soggiornò con uno dei suoi mecenati, il banchiere Kaye Knowles. | Fonte: © Christie's