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Ferdinand du Puigaudeau | Neo-Impressionist painter

French painter Ferdinand Loyen du Puigaudeau (1864-1896) is often known for his mystical scenes of processions and carnivals around Pont Aven and by his association with the Gauguin and the Pont Aven School.
Still, after Gauguin moved on to the Pacific and many of the other artists of the group to Paris, Puigaudeau remained on the coast, moving an estate called Kervaudu at Le Croisic, near the mouth of the Loire.
Once there, he turned his attention to the beautiful landscape of the region: coastal cliffs with twisting fig trees, flowering fields dotted with small villages.



Beginning in the 1850s, the religious traditions, mystical practices and culture of Pont-Aven gave birth to a new pictorial style in French painting.
By the 1880s, numerous artists of a modern tendency worked in the region and adopted vivid color use and created compositions that utilized simplified space with sharply defined forms, influenced by a new interest in Japanese art.
Puigaudeau was part of this colony and hence contributed to the birth of the “Pont-Aven School”.


He developed close relationships with Paul Gauguin, Edgar Degas, Theo van Rysselberghe, James Ensor and Emile Bernard.
Degas often affectionately referred to Puigaudeau as the l’ermit of Kervaudu (Kervaudu being the estate near Nantes where Puigaudeau settled after the break-up of the Pont-Aven group), and the two painters exchanged letters throughout their lives.


Puigaudeau’s distinctive impressionistic style is evident in his variations of color and depictions of light.
Throughout his career, Puigaudeau maintained a systematic search for vivid, luminous color.
Following this interest, he chose subjects that would allow him to play with the extremes of color and light: sunsets, fireworks, candlelight, and the transitory effects of flickering sun or moonlight on water or windy fields.


In each case, the fleeting effects of light and color are his true subject. Puigaudeau claimed to believe in “color above all else” and his scenes sparkle with vivid shades of blue, green, gold, and red.
Selected Museum Collections: Indianapolis Museum of Art; Thyssen-Bornemisza Museum, Madrid; Musée Jacobins, Morlaix; Musée des Beaux-Arts de Nantes; Musée des Beaux-Arts de Quimper; Musée Saint Nazaire.




























Ferdinand du Puigaudeau (1864-1930) è stato un pittore Francese. Nacque a Nantes e morì a Croisic.
Da ragazzo, du Puigaudeau era vicino allo zio Henri de Chateaubriant, che incoraggiava le sue aspirazioni artistiche.
La sua educazione era tradizionale e studiò in vari collegi da Parigi a Nizza.
Nel 1882, du Puigaudeau viaggiò in Italia, poi in Tunisia, ed imparò a dipingere da solo.


La prima opera che può essere attribuita con sicurezza a du Puigaudeau è datata 1886, anno in cui visitò Pont-Aven dove fece amicizia con Charles Laval e Paul Gauguin con i quali decise di viaggiare a Panama e Martinica, ma non fu in grado di farlo perché fu chiamato per il servizio militare.
Nel 1890, presentò una delle sue opere al Salon della Société Nationale des Beaux Arts in un periodo in cui suo padre lo aveva presentato al mercante Paul Durand-Ruel.


Si sposò il 7 agosto 1893 a Saint-Nazaire ed ebbe una figlia, la viaggiatrice ed etnografa Odette du Puigaudeau.
Nel 1895 si stabilì a Pont-Aven per tre anni.
Dopo aver litigato con Durand-Ruel nel 1903, visitò Venezia nel 1904, dove realizzò molte tele, ma in seguito tornò a Batz-sur-Mer con gravi problemi finanziari.
Nel 1907 si trasferì nella casa padronale di Kervaudu a Le Croisic, che gli era stata prestata da amici.
La prima guerra mondiale lo isolò dal resto del mondo.


Lo stesso Degas lo definì "l'eremita di Kervaudu" a causa della sua esistenza isolata e solitaria.
Nel 1919 iniziò a preparare una mostra a New York, e ci lavorò per quattro anni, ma fu annullata all'ultimo minuto.
Questo fallimento ebbe terribili ripercussioni per lui e cadde in uno stato di depressione ed abuso di alcol.
Morì il 19 settembre 1930. | Fonte: © British Wikipedia