Exiled from Spain in 1949 after years spent resisting Franco’s regime, her pastor father and teacher mother found refuge in Argentina.
On Christmas Day the following year 1950, in Buenos Aires, Maria Amaral was born.
In 1967, it was her turn to experience exile when she and her family were forced to flee from Argentina.
France welcomed them and they settled in Strasbourg, before she left for Paris and the Ecole des Beaux-Arts, where she earned an honours degree in fine art, setting up her future as an artist.
With honesty, precision and detail, her line reconstitutes the real presence of each person: an homage to their humanity, not their identity.
German expressionism, Munch, Van Gogh, Picasso’s blue period and above all, Käther Kollwitz and the great Latin American painters such as Guayasamin, Siqueiros, Rivera, Carpani and Lam were her primary sources of inspiration regarding techniques and self-expression.
She steered clear of the aesthetic movement of the seventies and being more concerned with the harsh realities of people’s daily lives, she centered her work around the soul of Latin America: its roots, its racial mix and its suffering.
Her early works in black and white had a common, barely perceptible breath-like quality in their lines. Her lines were made with hard charcoal, the medium through which Maria Amaral chose to express herself for more than twenty years.
She quickly mastered drawing, etching, lithography and poster design in order to use them as tools, not just to denounce, but to proclaim the presence of the often scorned individual living in an endless exile.
Seeing her drawings for the first time transports you to a visual exile from which there is no return.
Of course, you notice the contrasts between black and white, shade and light, life and death; but beyond this basic, Manichaean aspect of her work is pain, transfigured not by its cruelty, but by its very modesty, its silence, even its exactitude, which, once the initial disturbance has passed, we find somewhat comforting.
By this I mean that the suffering and cruelty are neither isolated nor pushed faraway. This is what elevates her work: these faces, eyes, folds, hands are close enough for us to recognize ourselves in them.
Esiliati dalla Spagna nel 1949 dopo anni passati a resistere al regime franchista, il padre pastore e la madre insegnante trovarono rifugio in Argentina.
Il giorno di Natale dell'anno successivo 1950, a Buenos Aires, nasce Maria Amaral.
Nel 1967, fu il suo turno di vivere l'esilio quando lei e la sua famiglia furono costrette a fuggire dall'Argentina.
La Francia li accoglie e così si stabiliscono a Strasburgo, prima di partire per Parigi.
L'Ecole des Beaux-Arts, dove ha conseguito una laurea con lode in arte, creerà il suo futuro di artista.
Con onestà, precisione e dettaglio, la sua linea ricostituisce la presenza reale di ogni persona: un omaggio alla umanità, non alla sua identità.
L'espressionismo tedesco, Munch, Van Gogh, il periodo blu di Picasso e soprattutto Käther Kollwitz ei grandi pittori latinoamericani come Guayasamin, Siqueiros, Rivera, Carpani e Lam furono le sue principali fonti di ispirazione per quanto riguarda le tecniche e l'autoespressione.
Si è tenuta alla larga dal movimento estetico degli anni Settanta ed, essendo più interessata alle dure realtà della vita quotidiana delle persone, ha centrato il suo lavoro sull'anima dell'America Latina: le sue radici, il suo mix razziale e la sua sofferenza.
I suoi primi lavori in bianco e nero avevano una qualità comune, appena percettibile, simile al respiro nelle loro linee.
Le sue linee vengono realizzate con carbone duro, il mezzo attraverso il quale Maria Amaral ha scelto di esprimersi per più di vent'anni.
Ha imparato rapidamente il disegno, l'acquaforte, la litografia ed il poster design al fine di usarli come strumenti, non solo per denunciare, ma per proclamare la presenza dell'individuo spesso disprezzato che vive in un esilio senza fine.