August Macke, (born January 3, 1887, Meschede, Germany-died September 26, 1914, Perthes-les-Hurlus, France) German painter who was a leader of Der Blaue Reiter (“The Blue Rider”), an influential group of Expressionist artists.
Macke studied at the Düsseldorf Academy from 1904-1906. During his first trip to Paris in 1907 he was profoundly influenced by the work of the Impressionist painters, and he began to emulate their style, painting portraits in subtly dappled colours.
Later that year, he studied in Berlin with the German painter Lovis Corinth, who was a leading proponent of Impressionist painting in Germany. Macke made frequent trips to Paris between 1907-1912, absorbing various artistic influences which he ultimately combined into a very personal style.
Macke discovered the work of Henri Matisse and the other Fauve artists while visiting Paris in 1909; this convinced Macke to use brighter, less-naturalistic colours, applied in broad brushstrokes. The same year, he met the young Expressionist painter Franz Marc in Munich, Germany, and the two began to work closely, developing a more abstract and colourful style.
In 1911 Macke joined Der Blaue Reiter, which had been founded by Marc and Wassily Kandinsky.
Macke avoided the often violent style of his fellow Expressionists, and he preferred human subjects to the animals that Marc and Kandinsky portrayed.
In Three Girls in a Barque (1911), Macke combined the many styles he had recently discovered: the figures are rendered in flat colours and graceful lines reminiscent of Matisse, while the background is sweeping and abstract, with bright patches of colour that are distinctly in the manner of Kandinsky. In this and other paintings, Macke attempted to combine the tradition of contemporary French painting-its attention to colour and form-with the strong sentiment of German art.
In 1912 Macke met the French painter Robert Delaunay, who worked in a colourful Cubist-influenced style called Orphism. Subsequently, Macke introduced a Cubist analysis of form into his own paintings. Throughout the evolution of his style, Macke generally remained faithful to Impressionist subject matter, portraying contemporary scenes of urban leisure.
In 1914 Macke traveled with the Swiss painter Paul Klee to Tunis, Tunisia, where Macke painted a series of works that place the subject upon a grid of various pure colours. The emphasis on colour in these paintings, which are some of his most widely admired works, demonstrate the effect that Delaunay’s Orphic Cubism had upon him. Macke was killed in action in World War I. | © Encyclopædia Britannica, Inc.
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August Macke (Meschede, 3 gennaio 1887 - Perthes-lès-Hurlus, 26 settembre 1914) è stato un pittore Tedesco, uno degli esponenti principali del movimento espressionista tedesco Der Blaue Reiter (Il cavaliere blu).
Macke visse durante un periodo particolarmente innovativo per l'arte tedesca che vide lo sviluppo dei principali movimenti espressionisti tedeschi nonché l'arrivo dei successivi movimenti di avanguardia che si stavano formando nel resto d'Europa. Come un vero artista del suo tempo, Macke sapeva come integrare nei suoi quadri gli elementi dell'avanguardia che più lo interessavano.
Macke nacque a Meschede in Germania. Suo padre, August Friedrich Hermann Macke (1845-1904), era un imprenditore edile e sua madre, Maria Florentine, nata Adolph (1848-1922), proveniva da una famiglia contadina della regione tedesca del Sauerland.
La famiglia visse nella Brüsseler Strasse fino a che August compì 13 anni. Macke trascorse la maggior parte della sua vita creativa a Bonn, ad eccezione di alcuni periodi passati sul lago Thun in Svizzera e di diversi viaggi a Parigi, Italia, Paesi Bassi e Tunisia.
A Parigi, dove si recò per la prima volta nel 1907, Macke vide l'opera degli impressionisti. Poco dopo mosse a Berlino, dove passò qualche mese nello studio di Lovis Corinth. Il suo stile si formò alla maniera dell'impressionismo francese e del post-impressionismo, e più avanti attraversò un periodo fauve.
Nel 1909 sposò Elizabeth Gerhardt. Nel 1910, grazie all'amicizia con Franz Marc, Macke incontrò Kandinsky e per un breve lasso di tempo condivise l'estetica non-oggettuale e gli interessi mistici e simbolici del gruppo Der Blaue Reiter.
L'incontro con Robert Delaunay, avvenuto nel 1912 a Parigi, rappresentò per Macke una sorta di rivelazione. Il cubismo cromatico di Delaunay, che Apollinaire aveva definito orfismo, influenzò la produzione artistica di Macke da lì in avanti.
Le sue Vetrine possono essere considerate un'interpretazione personale delle Finestre di Delaunay, combinate con la simultaneità di immagini che si trovano nel futurismo italiano. L'atmosfera esotica della Tunisia, dove Macke si recò nel 1914 con Paul Klee e Louis Moilliet, fu fondamentale per la creazione dell'approccio luminista del suo periodo finale durante il quale produsse una serie di opere ora considerate dei capolavori.
La breve carriera di Macke fu interrotta bruscamente dalla sua prematura scomparsa al fronte della Prima guerra mondiale nel settembre del 1914. | Wikipedia
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